fredag 1 januari 2016

Skojande mathandlare

Båda våra små tvååringar skojade med mig idag! Jag minns inte när Alfred kunde börja skoja, men två år och två månader känns tidigt, eller? De gjorde det på varsitt sätt: jag har tyvärr glömt exakt vad det var Lilly sa i förmiddags, men det var något med bajs, om det var att hon skulle leka att hon handlade mat och jag frågade om det var köttbullar och hon sa: "Nej, bajs!" och skrattade, eller något i den stilen. Och Flora, det var vid middagen; jag var i köket och hämtade fler köttbullar, och Flora satte sig på min stol, som är en pinnstol med spjälor som ryggstöd, hon satte sig bakochfram med benen hängande ut mellan spjälorna. När jag vände mig mot henne sa hon: "Jag sitter fast!" men när jag sa att jag kom med fler köttbullar som hon ville ha så satt hon minsann inte alls fast utan drog ut benen och hoppade över till sin stol.
Apropå handla mat, det är roligaste leken just nu! Vi får säga vad vi vill handla och så "hämtar" Flora och Lilly det, och så fort man "fått" det ur deras tomma små händer frågar Flora "Och?" och så måste vi hitta på ännu en sak vi vill handla.
Igår ville Lilly leka med Alfred, men Alfred ville inte - och än så länge har hans tal inte vänt det allra minsta åt skånska, han uttalar "sluta" som "slevta", så de hade en relativt lång konversation som löd:
Lilly: - Andla mååt!
Alfred: - Slevta!
Lilly: - Andla mååt!
Alfred: - Slevta!
Lilly: - Andla mååt!
Alfred: - Slevta!
tills jag bröt in och fick dem att hitta på något annat.
"Tevt tevt" säger han istället för "tut tut" när tjejerna står i vägen för tv:n också, det låter så roligt.
Mindre roligt däremot är att de senaste dagarna har Flora börjat bajsa 3-4-5 gånger per dag hon med. Så nu ska vi byta bajsblöja på Flora så många gånger och torka Alfred på toa minst lika många gånger plus Lilly ofta två gånger om dagen också... Och alla dessa barn har en mamma som alltid haft problem med hård mage, hur i hela friden har det gått till?
Jag hade lite bilder från igår som jag tänkte lägga upp, men nu blev det här så långt att jag tar det imorgon istället. Gott nytt år på er i vilket fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar