fredag 15 januari 2016

Gamla minnen

De senaste dagarna har Christopher byggt lagerhyllor i vårt rum som vi kallar "flygeln" och där vi langat in kvarvarande flyttkartonger och annat som vi inte använder. Jag började gå igenom flyttlådorna än en gång igår och fortsatte idag, och idag fastnade jag i minnen, när jag hittade gamla dagböcker och brev.
Först läste jag ett brev till en vän i USA, som jag visst aldrig skickade, från min studenttid i Uppsala, där jag beskrev en ny flirt i detalj, under en period där jag hängde på Kalmar nation dagligen och gick på konserter flera gånger i veckan (1995). Och det var så roligt att läsa och plocka fram gamla minnen från längst bak i hjärnan, samtidigt som det var lite sorgligt, för jag hade sån otur i kärlek på den tiden... Jag var för det mesta alldeles för "på" och intensiv, och det är ju inte alla killar som klarar det. Just den här flirten, som pågick några månader utan att vi blev ihop på riktigt, gick ändå bra dock: vi är faktiskt fortfarande vänner! Men jag var ändå tvungen att tacka Christopher sen för att jag slipper vara ute i svängen längre. :)
Sen hittade jag dagboksanteckningar från när det precis hade tagit slut (eller: vi "tog en paus") med mitt ex efter 11 år, och den tiden var det ju inte vidare roligt att plocka fram minnen från - men jag upptäckte faktiskt att jag nästan inte ens kunde det, den var för suddig av sorg. Det framgick av anteckningarna att min chef betalade för att jag skulle få gå några gånger till en psykolog för jag mådde så dåligt, och det kommer jag inte alls ihåg. Jag lyckades gräva i minnet så långt att jag kunde se väntrummet framför mig, men längre än så kom jag inte. Samma vår, 2007, fick mamma livmodercancer och jag blev av med jobbet, så det var en riktig skitvår. Mamma blev tack och lov bra, och jag fick ett nytt jobb och flyttade till Malmö och träffade Christopher, så allt blev ju toppen till slut.
Mamma kom idag och följde med och hämtade barnen på förskolan, på Alfreds begäran, och som vanligt blev vi kvar på gården en stund för att leka. Konstigt nog fick jag veta att Lilly hade vägrat gå ut idag på förmiddagen, hon hade gråtit helt hysteriskt, så de fick klä av alla barnen igen och stanna inne... Så extrema utbrott har hon inte haft hemma än, så jag vet inte riktigt vad jag ska råda dem till på förskolan, men vi har nån sorts inskolnings-uppföljningssamtal på tisdag, så vi får prata mer om det då.
När jag lagade mat och gjorde sallad i förrgår ville Flora smaka på ett babyspenatblad, och hon gillade det, fast hon ville inte ha mer. Så idag provade jag att ge henne ett igen, och hon åt flera stycken. :) Vi lyckades få i Alfred två också genom att säga att man får muskler av dem (ja vadå, Karl-Alfred fick det i alla fall. ;) ) - annars är våra barn väldigt dåliga på att äta grönsaker, de gillar bara frukt.
Och ikväll pussades tjejerna självmant (igår frågade jag om de inte kunde pussas när de låg tillsammans under täcket), medan de bajsade... :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar