söndag 24 januari 2016

Hopplös diskussion

Vi har haft en lugn söndag hemma (som vanligt, egentligen), och jag har inte mycket nytt att berätta - förutom att det tog en evighet att lägga tjejerna idag igen, och jag tror att det beror på fullmånen. Väldigt ofta blir våra barn oroliga när det är fullmåne, och jag kan bara inte förstå hur det går till, men det verkar ändå vara så.
Annars tänker jag just nu mest på en diskussion som jag mot bättre vetande gav mig in på på Facebook ikväll: en gammal klasskompis, eller närmare bestämt en av mina bästisar från lågstadiet, råkade ringa upp mig för att sälja på mig en försäkring eller vad det var för några år sen, och sen lade han till mig på FB. Allt eftersom har jag märkt att han har klart högerextrema åsikter, och jag har många gånger tänkt ta bort honom från FB, men har tänkt att det kan vara intressant att se hur såna som han tänker. Men idag fick jag nog när han delade nån länk och skrev att man borde stoppa "packet" utanför EU redan, och jag kommenterade att nu får det schöven vara nog, var Mattias Flink och Hagamannen så sabla högtstående bara för att de är svenskar, eller? Sen har diskussionen förstås fortsatt i stil med att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken (nej: fakta finns här) och att vi bara bör ta emot kvinnor och barn men inga män (öööh, hur då?) och jag veeeet ju att det inte går att omvända någon som redan har en stark åsikt, men jag fick bara nog. Men nu är det nog tyvärr dags att bara dra mig ur diskussionen och ta bort honom från FB. Och lite glädjas över att jag en gång i lågstadiet knäade honom i skrevet när han sa nåt dumt, mest för att jag läst att det gör väldigt väldigt väldigt ont och jag ville se om det var sant, och ja, det gjorde väldigt väldigt väldigt ont, tydligen. Förhandsstraff, liksom. Kanske vore en väg att gå: bara bura in alla SD:are på förhand, så slipper vi dem. ;)

3 kommentarer:

  1. ps heja dig som tar diskussionen!! jag tänker att det är det bästa vi kan göra när läget nu är som det är, verka i vår närmiljö, påverka en SD:are var. Kanske speciellt vi som är svenskfödda, så vi avlastar för dem som måste utstå hatstormen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag önskar att det skulle fungera! Tyvärr verkar det hopplöst att nå dem som redan är övertygade - det hjälpte inte ett dyft igår, och när jag var med i MUF på gymnasiet var jag med i deras telemarketingkampanj till alla förstagångsväljare i valet 1991. Första frågan vi skulle ställa var om den vi pratade med tänkte rösta, och nästa var om de visste vad de skulle rösta på. Vi fick lära oss att om svaret på den andra frågan var ja skulle vi bara säga tack för samtalet, toppen att du ska rösta, för det skulle inte gå att övertyga den som redan bestämt sig. Vi skulle bara prata vidare med dem som var osäkra, och det verkar tyvärr som att det är så det funkar.
      Jag tror att enda sättet att omvända de övertygade SD:arna är att de faktiskt lär känna invandrare. Det spelar liksom ingen roll vilka fakta och statistik man slänger i huvudet på rasister, de tror inte på dem, för det stämmer ju inte med det som står på Avpixlat. Han jag diskuterade med igår sa det odödliga "vi har olika åsikter om fakta"... Öh? De fakta jag nämnde var att invandrare inte är överrepresenterade i statistiken, och det går liksom inte ha så olika åsikter om det. Djuuuup suck. Jag tog bort honom från FB ändå, jag orkar inte med hans dumma länkar längre. :(

      Radera