tisdag 5 januari 2016

Envishet och sömn

Jag tackar gudarna för att det än så länge (ta i trä) bara är en av våra döttrar som är tokenvis/trotsig. Visst kan Flora envisas ibland också, till exempel med att det bara är mamma som får hjälpa och inte pappa, men inte alls på samma nivå som Lilly. Eller i och för sig, idag fick jag tvångsklä på Flora när hon skulle ut i vagnen med mormor en stund, när jag tänker efter... Hon kanske kommer igång nu också.
På tal om att gå ut i vagnen, så lät jag tjejerna sova en halvtimme i vagnen igår eftermiddags mellan halv fem och fem, för att Lilly var så hemskt grinig, och då var vi vips tillbaka till en timmes läggning på kvällen igen. Idag fick de sova en halvtimme vid halv två och då gick läggningen bättre igen. Jag tror nämligen att de behöver sova en stund på dagen fortfarande, oftast, men då får vi vara noga med att det inte blir för sent. Sömn före klockan 15 ska inte påverka nattsömnen, enligt Alfreds förra förskollärare, så jag räknar med det ungefär - jag minns faktiskt från när min systerdotter Stella var liten att klockan tre var någon sorts magisk gräns även för henne; sov hon senare än så var hon supergrinig hela kvällen efteråt.
Min lilla lustiga Lilly förresten: när hon vill mig något och ropar på mig, så duger det inte som svar att titta på henne, nicka eller säga "mm" eller något i den stilen, då fortsätter hon bara ropa. Det är endast och enbart ordet "ja" som fungerar som svar. Jag vet inte om det är att hon inte fattar att nickningar eller "mm" betyder samma sak eller om hon bara vill vara helt säker på att hon har min fulla uppmärksamhet, och det vet hon tydligen inte förrän jag sagt "ja älskling".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar