måndag 18 januari 2016

Roliga grejer

Våra döttrar har börjat få svårt att välja pålägg till smörgåsarna vid frukosten: de vill ha allt. Samtidigt. Och de äter det faktiskt! Igår åt Lilly en smörgås med smör, prickekorv, ost och Nutella (helgfrukost, då får vi Nutella - jag bodde ju mina första år i Danmark, där åt vi chokladplattor på smörgåsar :D ), och idag åt hon en med smör, leverpastej, ost och svartvinbärssylt. Men ja, jag säger väl som Joey i "Vänner" när Rachel gjort en trifle blandat med Shepherd's Pie: "What's not to like? Custard? Goood! Jam? Goood! Meat? Goooood!" Flora var dock lite mer tveksam till sin med smör, leverpastej och sylt - men det kan i och för sig ha berott på att hon redan ätit en halv fralla utan något på så hon redan var lite mätt.
Lilly har börjat annonsera sin ankomst till olika delar i huset med att ropa "Jag kommer nu!", och när vi vill förflytta oss från en punkt till en annan säger hon nästan alltid "Inte än" eller "Aldes stax" (alldeles strax, vilket hon nog lärt sig från mig, för det säger jag rätt ofta till barnen när jag håller på med något och de vill att jag ska komma).
Flora brukar säga "Hoppa dansa rumpa snippa!", för hon har fått för sig att hon måste ha bar rumpa när hon ska dansa till "Vipp på rumpan-affärn" på Barnkammarboken-cdn. Idag när hon ropat detta och stegat fram till stereon var Lilly snabbast med att få av sig blöjan, och medan jag var och gjorde nåt i köket kom Flora och hämtade mig och visade mig Lilly som stod och kissade på mattan... Annars är det Lilly som brukar ha bäst koll på kissandet, medan Flora fortfarande aldrig kissar på pottan, så det var ju lite tråkigt. Usch, jag vet inte om jag kommer orka med nåt pottränande - de kan väl bara ha blöjor i några år till? Inte?
Jag minns faktiskt inte hur vi gjorde med Alfred, jag kommer inte ihåg att vi hade en massa olyckor på golv att torka upp, så antingen har jag glömt det eller så fick han ha blöja mellan tillfällena när han sa att han ville kissa på pottan.
Christopher gick upp och duschade Alfred efter middagen, och när jag och tjejerna kom upp ville Flora också sitta i baljan - vi har en liten disksköljbalja som ett barn precis får plats i, det är den enda balja vi har nu. Christopher fick faktiskt tvätta Floras hår också, men absolut inte Lillys, men även hon vågade sig på att sitta i baljan lite, så det går åtminstone lite framåt med tvättskräcken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar