onsdag 27 januari 2016

Likheter och annat

Jag glömde en liten grej jag tänkte berätta om när jag var i Malmö igår: jag skulle svänga höger vid ett trafikljus, och på övergångsstället framför mig gick det över en förskolegrupp med 2-3-åringar i gula västar. En liten flicka vinkade till mig, precis som Alfred alltid gör när en bil stannat för honom, och jag vinkade tillbaka och log, och då började hälften av alla barnen vinka till mig, och jag blev alldeles tårögd. Blödiga morsan... :)
Fröken som gick sist såg bara sur ut, tyvärr, vilket ju var tråkigt, men ungarna var så söta - och jag har tre såna!
Alfred har börjat med att försöka bräcka mig i hur mycket han älskar mig; han brukar hitta på siffror, som "Jag älskar dig förtitrehundra!" och då säger jag typ "Jag älskar dig förtifemhundra" och då lägger han till "tusen" på slutet och frågar "Är det mer?", och "Jag älskar dig till solen och runt solen och tillbaka hit och till solen och runt och runt" (det vanligaste är väl att man säger att man älskar nån till månen och tillbaka, men jag tyckte det lät lite kort, så jag sa solen nån gång och det tog han fasta på). Lilla gullungen!
Lilly har börjat lägga till "menar jag" och "tycker jag" efter lite allt möjligt. Hon kan säga "Ja vill ha mölk, menar jag" när hon ber om mjölk första gången, alltså utan att hon sagt något annat innan. Och till middagen idag när Alfred sa att halloumin var god som godis, sa Lilly direkt "De ä gott godis, tycke ja" - sekunden efter spottade hon ut det och sa att hon inte tyckte om det. :)
Jag fick veta idag vid hämtningen att Flora hade varit mer öppen än vanligt idag, hon hade varit som hon hittills bara brukat vara när Lilly varit hemma sjuk. Och hon hade lekt med ett tygstycke länge länge, alltså inte bara några minuter, utan en halvtimme-timme, och försökt få det relativt lilla tygstycket att fungera som kläder, och lagt det på golvet och vänt och vridit på det, och verkligen försökt konstruera något av det. Hennes andranamn är ju Bella efter min döda storasyster Finas andranamn, och Fina var designer, så jag tror nog att Flora har fått något från henne på något sätt.
Jag tittade förresten på gamla bilder på Finas dotter Stella ikväll, och på ett par bilder var hon nästan identiskt lik Flora, och på några var hon mer eller mindre en kopia av Lilly, och jag har länge sett att Alfred också är superlik Stella som liten. Stella är fantastiskt vacker nu som snart 18-åring, så nu kan jag nog tryggt säga att även mina barn kommer bli supersnygga som stora. Rent objektivt, alltså, säger mamman. ;)
Stella-Flora
Stella-Lilly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar