onsdag 1 oktober 2014

Skrikdag och nytt torskrecept

Vilken sabla skitdag! Flora har skrikit eller gnällt i stort sett oavbrutet h-e-l-a dagen idag. Hon är feberfri, men jag antar att hon har nån sorts efterdyningar av sjukan, för hon har bara varit lugn när jag burit henne, och det kan jag ju inte göra hela tiden eftersom jag har Lilly också, och Alfred på eftermiddagen. Och med Alfred blev det några duster som vanligt nu för tiden, och det plus allt gnäll... Jag blir tokig. Det kändes som rena parodin efter middagen när jag behövde gå på toa, och tog mig friheten att låsa dörren. Strax kom Alfred och började rycka i dörren och ropa "Mammaaaa! Mammaaaa! Mammaaaaa!", Flora kröp efter, satte sig utanför och började gråta, och strax efter kom Lilly och satte igång hon med. Gode tid.
Efter att jag brutit ihop på sovrumsgolvet efter middagen så Christopher fick ta med sig alla barnen in på Alfreds rum så jag fick ligga i fosterställning och lugna mig så satte jag Lilly i nya Ergobabykopian på ryggen och Flora på magen och vinglade runt (17 kg fick mig lite ur balans) tills de somnade, och sen kunde jag lägga ner båda i sängen redan tio över nio! Rekord!
17 kg förresten: det är ju ungefär vad magen vägde när de låg inne i den på slutet. Minsann. Lika stora ute som inne (fast med moderkakor, fostervatten och grejer).
Nu har jag fått duscha, kors i taket.
Vi har nästan slut på mat till tjejerna, så tidigare ikväll gjorde jag torsk med äggsås och potatis till dem. Jag tog receptet ur barnmatshäftet från BVC: Hårdkoka två ägg och finhacka. Vispa ihop 3 msk mjöl med 3 dl vatten, häll i 1 dl mjölk (fast jag tog grädde) och 1-2 msk margarin (! margarin?! Jag tog smör- och rapsolja) och koka upp och koka i några minuter tills det blir tjockt. Ha sen i ett paket torsk skuren i små bitar och koka några minuter.  Jag kryddade med vitpeppar fast det inte var med i receptet och hade också i dill, för det smakade nästan inget. Sen hade jag i äggen. Klart! 
Till det kokt potatis som jag hade lite smör på och hackade.
De första skedarna gick hem hos både Flora och Lilly, men sen började Lilly spotta ut. Jag gav henne en bit potatis att hålla i själv istället, och den tuggade hon snabbt i sig, så jag lade en sked mat på hennes bord - och det var där skon klämde: hon ville inte bli matad. När hon fick gegga med maten själv åt hon jättebra. Så Flora fick också köra själv, och båda försökte äta med sked också (det gick sådär). Så matningens tid är väl snart över om de ska få i sig något, verkar det som.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar