torsdag 9 oktober 2014

Innesovning och macronbakning

Igår och idag har jag varit så fruktansvärt osugen på att gå ut och gå när det varit dags för tjejernas sovstund. Igår gjorde jag det ändå, men idag chansade jag på att söva dem i selarna (nu kör jag BabyBjörnen på magen och Ergokopian på höften, och det funkar rätt så bra - de gnäller lite i början för att de har det lite trångt, men sen brukar de lugna sig). De somnade sött, och jag kunde lägga ner Lilly i sängen utan problem, och Flora gick bra med hjälp av bröstet.
Sen tog jag fram min stora påse med tyger jag köpte när jag var gravid, för första gången sen dess typ, och tänkte börja klippa till varsin klänning åt tjejerna - efter mönster för en gångs skull. Jag brukar aldrig sy efter mönster, men det här verkade enkelt. Men jag hann inte ens klippa färdigt bakstyckena innan Lilly vaknade... Som tur var jobbade Christopher hemifrån och gick in till henne, men när jag klippt klart (hade dock foder kvar, som jag inte hann) så vaknade förstås Flora också. Ingen av dem tänkte somna om, så de sov bara i ungefär en halvtimme var, och de brukar ju sova i två timmar. Så sen blev jag tvungen att gå ut och gå ändå - eller ja, vi skulle ju hämta Alfred oavsett, men vi gick ut en knapp timme tidigare så de skulle hinna sova lite längre.
Men kanske att vi kan lyckas med det här om vi tränar och gör det fler dagar - just nu sover de väldigt hattigt på nätterna också och vaknar stup i kvarten, så att de sover oroligt på dagarna också är ju inte så konstigt, men det blir väl förhoppningsvis bättre så småningom. Det hade ju varit väldigt trevligt om jag kunde få göra lite saker ibland och inte tillbringa all sovtid med att vara ute och gå.
Efter vi hämtat Alfred och Christopher kunde sluta jobba tog jag mig åtminstone tid att baka. Jag hade fått för mig att jag ville baka macrons (eller mackafjonger, som vi brukar kalla dem eftersom de aldrig brukar bli så snygga som de ska - men ändå väldigt goda). Upptäckte att mitt mandelmjöl visst gått ut för lääänge sen, men det smakade bra, så jag körde ändå.
För ett tag sen köpte jag några olika essenser på flaska, så jag testade att göra halva smeten med rabarberessens och lite röd hushållsfärg, men den smakade inte riktiga rabarber alls tyvärr, utan smått kemiskt. Men i smörkrämen i mitten tog jag saften från riktiga hallon, så den blev åtminstone galet god.
Andra halvan smaksatte jag med kakao, och smörkrämen med citronsaft, och de blev supergoda. Dessutom blev de riktigt fina idag, så idag kan jag med att kalla dem macroner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar