måndag 13 oktober 2014

Jobbar på relationen med Alfred

Strax innan Alfred somnade igår kväll tittade han upp på Christopher och sa: "Pappa, du är min allra bästa kompis."
Det är ju så fint att jag nästan gråter, samtidigt som jag får dåligt samvete, för det känns som att allt jag gör nu för tiden bara är att bråka med Alfred. 
Jag hoppas att det inte stämmer riktigt - vi var ju på Knatteskutt i lördags till exempel, men jag känner mig inte som nån vidare kul mamma för tillfället. Och jag försöker trösta mig med att Louise Hallin säger att det är helt normalt att ha mååånga sammandrabbningar med en treåring varje dag, men det gör det ju inte roligare när jag säger nej till honom för femtielfte gången på en dag. Snart måste vi hinna se det senaste avsnittet av "Noll koll på ungarna" som jag spelat in, där det är en mamma som behöver hjälp med sin fyraåring - där kanske vi kan få lite tips om hur vi kan minska bråkandet.
Idag när jag, Flora och Lilly hämtat Alfred på förskolan gick vi på konditori - i ärlighetens namn mest för att jag skulle slippa vara hemma ensam med alla tre barnen eftersom jag inte är helt frisk och har lite extra dåligt tålamod, men också lite för att göra något roligt med Alfred. 
Resultatet blev lite sådär, kan man väl säga... Vi inledde starkt med att Flora gallskrek medan vi valde kakor, så en tant blev sur.
Alfred tog en bild på mig, Lilly och Flora när vi satt oss med min blåbärsbakelse (inte särskilt god, det är ju det där med hembakt vs köpekakor, där hembakt alltid vinner) och Alfreds kanelhjärta.
Sen försökte Lilly konstant ta sig ur barnstolen, och när jag släppte ner henne och Flora på golvet satte Lilly full fart mot köket och Flora mot den öppna ytterdörren. Alfred tyckte det var jätteroligt att jaga dem och hämta tillbaka dem, men jag blev superstressad av det, och försökte packa ihop oss innan sura tanten skulle börja klaga på oss. Det slutade med att jag skrek åt Alfred för han inte ville klä på sig, men när vi kommit ut och jag lugnat mig bad jag om förlåtelse och tackade honom så mycket för att han hjälpt till att hålla ordning på tjejerna, och efter det har vi inte bråkat nåt mer idag, faktiskt, vilket har varit så skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar