måndag 21 september 2015

Syskonkärlek och syskonbråk

Måndag idag, och då var barnen hemma från förskolan, eftersom de går tisdag till fredag. Min mamma har lovat att komma och hjälpa mig de måndagar hon kan, men nu är hon iväg på en tvåveckorsresa (så nästa gång vi träffar henne är på Kreta), så idag var jag ensam med barnen medan Christopher jobbade. Och som vanligt när jag är ensam med alla tre barnen känner jag mig som en usel mamma, för det är så jobbigt! Konflikterna avlöser varann, och det känns som att jag knappt gör nåt annat än att skälla på den ena medan jag tröstar den andra och försöker ha koll på att den tredje inte gör nåt farligt samtidigt.
Jag frågade faktiskt Alfred idag om han skulle vilja gå på förskolan även på måndagar, eftersom förskolechefen sa att vi kan säga till om vi vill ha fler timmar, och det sa han att han vill. Eventuellt tänker jag att det bara är för honom som vi ska be om fler timmar, för Flora och Lilly är inte helt sålda på förskolan än - eller vore det helt moraliskt förkastligt? Han sa i alla fall att det vore okej även om inte tjejerna är med, men det är ju inte säkert att han är med på det när det väl är skarpt läge.
Efter en dag med en massa bråk är det skönt att gå igenom bilderna i mobilen och se att det faktiskt mellan varven är väldigt mycket kärlek mellan barnen också.
Gullungar!
Titta på Lillys blick på Alfred! <3
Idag har Flora velat ha tofsar i håret hela dagen, och när hon tappat en har hon velat ha en ny - det var första gången: vanligtvis brukar hon bara vilja bli av med hårgrejer så fort det går. (Vad Lilly var sur för här minns jag inte ens.)
Vattenlek i badrummet. Jag kortade av tjejernas nackhår lite i dag, för det började bli så väldigt långt och tunt.
Strax innan läggdags hittade Flora en låda som hon satte sig i (och bajsade, faktiskt. Med blöjan på, alltså), och det var visst väldigt roligt. När jag sa att det var Lillys tur höll Flora upp sitt lilla pekfinger och sa "sista!" - och hon har visst inte alls koll på att sista betyder en enda sista gång, som jag trodde härom dagen. Hon kör precis som Alfred: säger "sista" huuur många gånger som helst. Och Lilly börjar lära sig det nu också, som ni ser. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar