lördag 12 september 2015

Syskonbråk

Usch, jag är så trött och oinspirerad idag, så jag vet inte vad jag ska skriva om. Det har börjat bli så hemskt mycket bråk mellan barnen på sistone att jag blir så ledsen Jag har levt i nån sorts drömvärld där jag gått och inbillat mig att även om jag vet att det är vanligt att syskon bråkar så ska inte våra barn göra det. Men nu har jag blivit väckt. Att det ska vara så sabla svårt att leka tillsammans utan att bråka om vem som ska ha vad heeeela tiden!? Nej, okej, inte hela tiden, ibland leker de faktiskt jättefint ihop, men idag har det varit lite jobbigt.
Jag försöker lära Alfred att det går tusen gånger lättare att få en leksak han vill ha från tjejerna om han ber snällt istället för att gråta, skrika och försöka slita den ifrån dem, för nästan varje gång som vi säger "nu är det Alfreds tur" och han ber snällt så får han grejen. Men det är tydligen väldigt svårt för honom att komma ihåg - och i stort sett varje gång som någon av tjejerna går och hämtar något att leka med är det just precis den grejen som verkar roligast i hela världen att ha för honom. Suck.
Plus att han har börjat reta tjejerna ibland, och typ håller fast dem när de vill göra något, bara på pin kiv. Och tjejerna, när de bråkar om något, har börjat bitas båda två - inte ofta, tack och lov, men det händer.
Så, där hade jag visst något att skriva om ändå, alltid nåt positivt i eländet.
En roligare sak istället: Lilly har börjat hjälpa oss duka. Hon är så duktig! Hon går och lägger ut besticken på rätt platser (de stora till oss föräldrar, mellanstora till Alfred och små till Flora och Lilly) och väljer vem som ska ha vilken färg på barnens plastglas och plasttallrikar.
Och idag duschade vi och tvättade håret på alla tre barnen, och för första gången gallskrek tjejerna inte precis hela tiden. De grät just när jag spolade vatten på håret, men mellan sköljningar så var de faktiskt relativt lugna. Det går framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar