fredag 25 september 2015

Entrecôtefest!

Idag somnade tjejerna på madrass på golvet på förskolan för första gången! Hittills har de tagit in deras vagn så de har fått sova i den, men nu så! Och båda leker och har roligt på dagarna nu, det känns så skönt.
Under tiden hemma städade jag i ett av de två rum som vi har fyllda med lådor och skräp, bråkade lite mer med a-kassan (nähä, det hjälpte visst inte att min AF-handläggare var snäll) och jobbade lite.
När vi hämtat barnen åkte vi och handlade, och här kommer en liten varning för vegetarianer: nu blir det kött!
City Gross brukade ha svensk entrecôte för 99:-/kg lite då och då förut, men nu har de inte haft det på evigheter, och eftersom vi brukar äta entrecôte nästan varje fredag har det varit lite deppigt ett tag. Men nu äntligen hade de extrapris igen (119:-/kg den här gången), och man fick köpa max 3 kg per person, när man handlade övriga varor för 150:-. Så vi tog helt enkelt varsin scanner och köpte nästan 3 kg var..! Så nu klarar vi oss i några veckor i alla fall. ;)
Ikväll fick jag tokspel på Alfred, jag blev så arg! Alldeles för ofta när någon av tjejerna går och hämtar någon leksak så är Alfred där direkt och tar den ifrån dem, för "jag vill ha den". Jag har försökt förklara att när Flora eller Lilly har en grej så är det ju för att hon vill ha den, och då är det precis lika viktigt som när han vill ha något, så han får vänta på sin tur. Men han kör fortfarande tvåårstekniken att vill han ha något så tar han det, fast han mycket väl vet att man ska vänta på sin tur (de jobbade jättemycket med turtagande på hans förra förskola), och ikväll fick jag nog. Jag vrålade på ungstackarn och lyfte iväg honom in i ett annat rum, och när han där drämde igen dörren så lyfte jag iväg honom och dängde ner honom på rumpan i trappan.
Inte särskilt pedagogiskt... Men alltså, hur ska man göra när han inte lyssnar eller åtminstone inte tar till sig det man säger? Jag blir så trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar