tisdag 22 september 2015

Fotografering. Och elände. Och så lite mer elände.

I morse fick vi gå upp extra tidigt för att tjejernas avdelning på förskolan skulle bli fotade först av alla avdelningar, så de var tvungna att vara där 8.15. Efter att vi lyckades få barnen att somna om i söndags morse sov de längre igår, så idag var de inte alls pigga på att vakna före 7 - bra och dåligt, alltså... Men vi hann i alla fall.
Sen åkte vi hem för att jobba respektive ringa a-kassa och såna där tråkiga grejer som har med jobb och icke-jobb att göra. Och tråkigare skulle det bli. Jag ringde a-kassan för att meddela att jag fått ett frilansuppdrag, för man ska ju meddela när man fått jobb, och jag som i min enfald trott att såna där instanser som a-kassa och arbetsförmedling skulle bli glada när man fått jobb blev gruvligt besviken. Istället fick jag veta att njae, det där blir ju svårt att kombinera med a-kassa, för jag kommer minsann räknas som en egenföretagare, fast jag bara ska jobba några timmar i månaden och dels inte ens kommer starta ett företag (jag ska fakturera genom en faktureringstjänst) och dels helt uppenbart kommer behöva fylla upp med a-kassa för att överleva. Nej då, om jag kan jobba hemifrån och använder egna verktyg och vad det nu var mer, då ska jag vara helt avskuren från a-kassa från det att jag får ett uppdrag tills dess att deadline är, och deadline ska a-kassan få veta genom att jag skickar vidare mail från uppdragsgivaren, och även om uppdraget bara tar en timme så kommer jag inte få någon a-kassa fram till deadline, som ju normalt sett är "imorgon" eller "i övermorgon" eller "på fredag" och inte "om en timme och en kvart". Så: en timmes jobb = nix pix a-kassa på några dygn.
Sen har vi ju den extra lilla pikanta detaljen att man bara får kombinera deltidsjobb med a-kassa i 75 dagar, som räknas på veckor, så om man jobbar en timme på en vecka så dras de övriga fyra dagarna den veckan från 75-dagarspotten (veckor där man inte jobbar alls dras från 300-dagarspotten, eller de 225 som blir kvar då), så om jag jobbar en timme på tisdagen så ryker fyra dagar. Alltså vill jag ju helst samla ihop de timmar jag jobbar på en och samma dag eller vecka, men nähädå, se det går inte, för då kan ju deadline bli hur lång som helst: säg att jag får första uppdraget måndagen den 1:a och sen kommer nästa veckan därpå och ytterligare nästa några dagar senare - väntar jag då med att utföra dem tills jag fått ihop en bunt så att det blir kanske 16 timmars jobb för att inte slösa med 75-dagarna, då blir ju inte deadline förrän deadlinen på det sista uppdraget, så då får jag ingen a-kassa alls under flera veckor. Och just det: när de där 75 dagarna är använda (på under 20 veckor om man har otur), då har man valet att antingen bara jobba och inte ta ut a-kassa alls, eller sluta på sitt deltidsjobb och bara stämpla. Och vad blir då valet om man inte har fått in så mycket uppdrag? Jo: att inte jobba alls utan bara sitta på arslet och håva in a-kassa. Idiotin i allt detta alltså!
Det blev kanske lite komplicerat och inte så väl förklarat detta, men hur som helst: det är så här fusk föds, people. Jag är världens laglydigaste människa och får ont i magen bara av tanken på att ens försöka böja lite på en regel, men... (hej hej a-kassan: nej, jag ska inte fuska, men ni gör det schöven inte lätt för folk!) Jag ringde min handläggare på Arbetsförmedlingen (som jag inte träffat än) och bad att få träffa honom för att komma på en lösning på detta, så jag ska dit imorgon. Jag hoppas verkligen han kan hjälpa mig att prata vett i a-kassan, för att tacka nej till uppdrag vore ju ren galenskap, men jag har ju inte råd att bara jobba ett par timmar i månaden, och jag tvivlar på att jag kommer kunna få in tillräckligt med uppdrag så att jag kan försörja mig och våra barn inom ett par veckor.
Usch vad tråkigt det här blev, men jag var tvungen att skriva av mig lite. Och just det ja: vi hade en elektriker här idag igen, och fick veta att vi har en massa ledningar som inte är kopplade enligt svensk lag, så de måste bytas ut. Tack och lov verkar de inte vara potentiellt livsfarliga, men de är inte godkända, så vi kan ju inte ha det såhär. Så det var ju också roligt. Suck, nu ger jag upp för ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar