söndag 27 september 2015

Bildspecial: huset!!

Nu blir det bildbonanza! Min bekanta Elin efterfrågade bilder på huset i en kommentar härom dagen, och jag tänker att det kanske kan vara roligt även för vänner från Stockholm som kanske inte är jättesugna på att åka till Landskrona för att hälsa på. Christopher undrade om jag verkligen ska lägga ut bilder på allt vi äger och har på nätet, men jag tänker dels att vi inte direkt har några dyra saker, och dels att vi har ett dyrt larm. Typ det dyraste vi har, faktiskt. ;) Så tjuvar göre sig icke besvär. Så nu - I present to you: huset! Viljan, som vi försökt göra en plats av i Instagram, men se det gick inte. Men så heter det i alla fall, efter sin fastighetsbeteckning.
Här kommer man in i hallen, som inte är iordninggjord än.

På första våningen ligger gästrummet. Det behöver persienner och lite tavlor och förvaring, men det funkar ifall någon vill komma och sova över.
Mittemot gästrummet ligger arbetsrummet, som Christopher har jobbat som en galning med. Bänkarna och hyllan vid fönstret har han byggt, likaså skrivbordet. Det ska upp mer saker på väggarna; lite tavlor och kanske kläder som jag sytt och lite sånt. Bakom sin plats har Christopher satt upp en korkvägg där han kan nåla upp viktiga saker, men den kom inte med på bild.
Det finns tre rum till på bottenvåningen, men två av dem har vi inte gjort i ordning alls än (det ena är fyllt med kartonger och lösa grejer, och det andra har vi skor, vagn och diverse byggsaker i) och tvättstugan är inte mycket att se, så dem struntade jag i att ta med.
Gästtoa på första våningen. Till höger om den finns en dörr ut till uteplats och trädgård med äppelträd, päronträd och plommonträd, rosenbuskar och lite andra buskar. Och numera också en fikonbuske, som vi fick i present igår! Visst serru, vi bor i Skåne nu, här kan man odla fikon utomhus.



Andra våningen: här ligger köket, som leder ut till en jättestor balkong (dit vi inte har köpt något bord än, tyvärr).

På andra sidan köket ligger matrummet,
som hänger ihop med vardagsrummet. Där tog vi bort ett fult valv, och har inte hunnit spackla, slipa och måla färdigt än.
Vardagsrummet är ganska färdigt, förutom väggen som ska målas då, och så ska det nog upp några fler tavlor. Och så ska tv:n helst börja funka också... Som tur är har vi en dvd-spelare i alla fall.
Vardagsrummet leder vidare till lekrummet.

På tredje våningen ligger sovrummen. Här är barnens.
På väggen ovanför sängen (där det tidigare satt en vedervärdig Spiderman-tapet) har vi börjat göra en stjärnhimmel. Hittills har vi fått upp Karlavagnen, Orion, Cassiopeia och barnens stjärntecken, vattumannen (Alfred, till vänster) och vågen (Flora och Lilly, i mitten). De kan visserligen räknas till skorpionen också, men den var så komplicerad, så jag nöjde mig med vågen. :)
Och så är det vårt sovrum. Fondtapeten ovanför sängen ska vi ta bort, så den får ni inte se.
Några av mina klänningar (fler kan man se på min klänningsblogg) och min fina japanska chiffongkjol.

Sist: badrummet.
Så här har ni det, vårt hus! Vi trivs hur bra som helst, och är väldigt glada att vi flyttade i sista sekunden innan våra barn började med det helt skogstokiga körandet på sina Wheely Bugs, galna trotsskrikandet och övrigt oljud som har eskalerat exponentiellt sedan vi flyttade från lägenheten...
Och bortsett från en granne ett hus bort som spelar skitdålig musik skithögt genom öppna dörrar och fönster på helgerna när det är fint väder så är det lugnt och trevligt runt omkring oss också. Och Landskrona alltså: finare liten stad får man leta efter. Vi high-fiveade varann idag, jag och Christopher för toppenbeslutet vi tog om att flytta hit!

7 kommentarer:

  1. Fantastiskt fint!! Ni är så coola som tog steget och flytta!!

    SvaraRadera
  2. Det ser jättefint ut, tack för titten! Vi är på gång nu med vår flytt, ca en månad kvar, och håller på att rivstarta med allt fix... Så snart sparkar jag nog liv i min blogg jag med! Idag ska jag ansöka om tjänstledigt på jobbet, så önska mig lycka till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Blir det Singapore alltså? Gick det bra att få tjänstledigt? Men då planerar ni inte att stanna för evigt, eller känns det bara tryggare att ta tjänstledigt istället för att sluta?

      Radera
    2. Det blir Singapore! Jag vet inte än om tjänstledigheten blir beviljad eller om jag måste säga upp mig, det får jag veta imorgon. Det skulle kännas tryggare med tjänstledighet - helt galet att bara lämna allt ju! Men vi får se...

      Radera
  3. Heja er!
    VIlket fint hus ni har och vad duktiga ni är som redan gjort så mycket! Jag tycker ni ska high-fiva varandra varje morgon ni vaknar i Viljan.
    Stora kramar till er alla!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! :) Stora kramar tillbaka till er!

      Radera