lördag 9 augusti 2014

Lite igår och lite idag

Igår kokade jag äppelmos till tjejerna - tänkte först göra det helt sockerfritt, men äpplena var så syrliga att jag när jag provsmakade var säker på att de inte skulle gilla det, så jag hade i lite socker ändå - typ en fjärdedel så mycket som jag normalt har när jag gör lättsockrat äppelmos till oss andra. Jag orkar faktiskt inte vara sådär hysteriskt hård med sockerförbud som jag sett i tvillinggruppen att många är. Jag tänker att bröstmjölk ju är supersött, så det där med att man inte ska vänja dem vid söt smak ju liksom redan är kört genom det, och att lite riktigt socker inte är så farligt. Redan på BB fick de ju suga på ett finger doppat i sockerlösning som smärtlindring när de tog blodprover, så socker har ju sina poänger, så länge man inte överdriver konsumtionen. 
På bilden får Flora prova moset i en bit pannkaka, och det gick i alla fall hem. 
Och Flora börjar äntligen bli lite mindre rädd för vatten! Hon vågade sig självmant fram och plaska i Alfreds balja - hon tycker inte det är lika roligt som Lilly än, men det går åtminstone framåt. 
Lilly kombinerade plaskandet med att plocka och försöka äta upp mormors pelargoner... Förlåt mamma!
När vi skulle grilla igår gjorde vi en liten förrätt: dadlar inlindade i bacon. Det är så sabla gott! Man kan göra det i ugnen lika gärna, men grilla funkar också bra. Dadlarna blir lite karamelliserade och goda och salt bacon på det är ljuvligt gott. 
Anledningen till att jag hade dadlar hemma, vilket jag normalt inte har, var för att min dagismammakompis Mette hade lagt upp ett recept på Instagram på rawbollar med lakrits, som jag ville testa.
Receptet är: 2 dl cashewnötter, 2 dl havregryn, 1 dl hallon, 12 st dadlar, 2 tsk lakritspulver, rivet skal av 1 citron och 1 tsk citronsaft, 2 msk kokosolja (jag tog rapsolja), 1 krm vaniljpulver (jag tog vaniljsocker), 1 nypa salt, kokos att rulla i. Mixa alltihop utom kokosen, och rulla bollar i kokos.
Man kan alltid lita på Mette vad gäller godsaker, så jag blev inte förvånad över att det blev supergott. Kolla in andra recept från henne på hennes bakblogg.
Laga mat är dock så lagom lätt med de här två ibland... Klättrandet på mig har inte direkt avtagit i frekvens.
Igår kväll fick de totalspel båda två när det var läggdags. Båda skrek och skrek och skrek, och jag fick ta över Flora från Christopher så han fick ta Lilly i Björnen - hon lugnade sig där efter en stund för att hon fick vara nära, även om hon inte fick vara nära mig, som hon tydligen helst velat. Tack och lov var i alla fall Alfred lugn och nöjd med att få titta på film medan det värsta tvillingkaoset pågick. 
Natten var också jobbig: Lilly vaknade ofta och satte sig upp och skrek och ville inte ens läggas ner vid mitt bröst, så det var rena brottningsmatcherna för att få henne att lägga sig igen, hur många gånger som helst. Flora vaknade också flera gånger, men var lättare att lugna. Sen vaknade Flora för andra dagen i rad klockan 7, mot normala 8, och blåvägrade att somna om. Med tanke på att de somnade runt kl 22 är ju 7 på tok för tidigt, och jag och Christopher somnar sällan före 01, eftersom vi inte är barnfria förrän efter 23 när Alfred somnat, så vi är rätt slut idag.
(Just ja, skulle ju skriva om alla napparna på bilden också. Vi har köpt några extranappar som ligger i spjälsängen för att underlätta napptapp på nätterna. Nu älskar Lilly att leka med dem på morgnarna, och att ha en i munnen och en i varje hand, och så byter hon vilken hon har i munnen stup i kvarten. Jag var likadan när jag var liten; jag hade alltid en napp i munnen och en i varje hand, har jag fått höra.)
Därför - för att vi är trötta idag, inte för napparna - ligger jag i skrivande stund på en strandmadrass i hallen och vilar lite medan tjejerna sover i vagnen utanför dörren i regnet, och Christopher och Alfred är och handlar.
På förmiddagen var vi på kalas hos grannsysslingen Maja, som fyller 12 imorgon, och idag och imorgon åker alla släktingar hem till Borås. Det blir bara vi och en morbror med fru kvar, så nu kommer det bli tråkigare för Alfred utan barn att leka med. Nästa vecka ska det regna mycket också, så om någon har några tips på hur man sysselsätter en 3,5-åring som mest gillar att springa och hoppa, och inte så mycket att pyssla och pilla, så mottages det tacksamt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar