lördag 10 maj 2014

Två köttgrytor. Och en kaka. Det ena tog slut.

Tjejerna har inte riktigt gillat någon av den konstiga mat jag lagat på sistone (de där kalvfärsrätterna från Bambinoboken var inga hittar några av dem, men kanske mycket för att de inte gick att puréa riktigt släta?), så idag återgick jag till grytor i samma stil som dem jag lagade oftast till Alfred. Jag hade en bit rostbiff i frysen som jag tog ut, och så gjorde jag en med rostbiff, potatis, rotselleri och morötter (plus lite vitpeppar och timjan, och lite rapsolja när jag mixade) och en med rostbiff, potatis och butternut squash-pumpa (och vitpeppar och timjan och rapsolja).
Pumpagrytan, plus sås av en del av kokspadet (med matlagningsgrädde och maizena-redning).
Istrågen räckte inte till allt, så rotsellerigrytan fick hamna i småburkar också.
Flora sov när det var dags för vår middag, så Lilly fick provsmaka först, och det är hon som brukar vara mest skeptisk till maten, men hon älskade pumpagrytan! För att hon inte skulle äta upp allt själv så tog jag ut en av burkarna med rotsellerigrytan jag just stoppat in i frysen, och hon gillade den också. :) Så skönt! Och när Flora vaknade så älskade hon också båda. Mycket nöjd! Nu håller jag mig till klassikerna ett tag framöver, så jag inte avskräcker mina stackars barn från mat.
Och en kaka till mamma blev det också. Eller ja, okej, till Christopher och Alfred också (biten utan nötter). Den råkade visst ta slut under kvällen...
Jag bakade den med mjölkchoklad istället eftersom jag inte gillar mörk choklad (och jag tog mindre kakao också), och måttangivelserna mellan vikt och mängd stämde inte, så jag fick höfta lite, men den blev väldigt god i alla fall. Lite för god kanske eftersom det inte blev något kvar att spara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar