måndag 12 maj 2014

Fiskpuré och nektariner

Igår var det en i mammagruppen som tipsade om att man kan köpa silikonformar till barnmat, som är i storlek för att passa de köpta barnmatsburkarna. Jag har sett dem förut men tyckt de är för dyra (runt 150:-/form), plus att jag tycker det är smidigt med istärningar med mat så det är lätt att värma lite eller mycket beroende på tillfälle. Men på den där siten fanns det även några recept, bland annat "Skärgårdsgryta", vilket påminde mig om att tjejerna inte fått smaka fisk än. Så när jag ändå skulle till Netto för att köpa torskrygg på extrapris köpte jag ett paket extra och lagade fisk till hela familjen idag. Alfred fick fiskpinnar på egen begäran, och jag och Christopher fick serranoskinklindad torskrygg med potatis, haricots verts och sås på creme fraiche och fiskbuljong, och tjejerna fick:
4 stora potatisar som jag skar i bitar och kokade mjuka
200 g torskrygg, skuren i bitar och islängt i kastrullen ett par minuter när potatisen var i stort sett klar,
en klick smör,
lite vitpeppar,
några droppar citron,
några nypor fryst dill.
Jag hällde undan det mesta av kokvattnet och mixade och spädde sen med lite av vattnet för att få bra konsistens - det blev lite segt, men smakade bra, och båda tjejerna gillade det jättemycket.
På Netto hittade jag också nektariner, och blev påmind om att Alfred älskade det redan när han var liten bebis, så tjejerna fick provslicka lite på en som jag åt. Till och med fruktskeptikern Lilly blev helt till sig, så de fic

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar