söndag 18 maj 2014

Kosläpp!

I morse tog alla barnen sovmorgon till klockan nio, och det var så skönt! Idag vaknade jag och var glad för första gången på en vecka, och vi bestämde oss för att åka till kosläppet, men utan att stressa. Korna skulle släppas ut klockan 11, men på hemsidan rekommenderade de att man skulle vara där i "väldigt god tid", eftersom det ju beräknades komma minst 10 000 pers, vilket väl antagligen innebär minst 2 000 bilar. Vi åkte istället hemifrån kvart över elva, och när vi närmade oss strax före tolv möttes vi av en trög karavan av bilar som var på väg därifrån. Så när vi kom fram fick vi parkering precis framme vid gården, kossorna strosade runt i sin hage (några stångades med varann dock, och var inte direkt superglada), och det var fullt hanterbart med folk där - plus att det fanns bullar och mjölk kvar till oss. Det perfekta upplägget! Vi såg också att folk gick omkring med flak med blåbärskesella, så vi gick åt det håll folk kom från och såg att Arla gav bort det gratis. Jag vet inte vad folk tänker sig att göra med 24 burkar blåbärskesella, så jag gissar på att det var gammal fin åpenhet helt enkelt: gratis är gott. Vi tog fyra burkar, men när Alfred ville smaka på en och vi insåg att det var gott att äta som det var ångrade jag nästan att jag inte gamat åt mig fler, fast då var de slut. Vi tog några extra bullar istället. :) Och mjölken - vanlig Arla-mellanmjölk - smakade ovanligt gräddigt och gott när vi var ute i solen.
Kalvarna var av någon anledning fortfarande under tak, och en bunt barn, inklusive Alfred, hjälpte dem att komma åt höt.

Efter en stund började en symfoni av råmanden - imponerande volym fick de till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar