torsdag 1 maj 2014

Sista kalvfärsreceptet

Jag hann faktiskt göra det sista kalvfärsreceptet idag. Modifierade det lite dock, för det skulle vara så mycket jordärtskockor i, och fast det är gott så mindes jag när jag och Christopher gjorde jordärtskockssoppa en gång utan potatis och båda fick så fruktansvärt smärtsamma gaser i magen. Då läste jag på och hittade att det är nåt ämne i jordärtskockor som kan ge gaser, så jag vill hålla tjejerna ifrån allt för stora mängder. Plus att de jordärtskockor jag fick tag i var rätt mjuka, så jag tog kanske 250 gram skockor och lade till några potatisar istället.
Kokade dem tillsammans med en hackad lök och en hackad vitlöksklyfta tills det var mjukt, sen i med kalvfärsen och lite fryst gräslök. Sen mixade jag det med ett par matskedar smör och ett par matskedar olivolja och lite citronsaft. Jag och Christopher tyckte det blev gott, men tjejerna var lite skeptiska. Det var dessutom svårt att mixa det till en slät puré, det blev en del klumpar av skockorna, så jag undrar om jag kanske ska vänta med det här tills de närmar sig åtta månader, då de kan äta mat med lite mer bitar i.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar