lördag 24 maj 2014

Lilly förflyttar sig

Lilly har börjat förflytta sig idag!
Jag var nere i köket och satte bröddegar, och min mamma var med dem ute på altanen (Christopher var och gjorde nåt med Alfred). När jag kom upp för att titta till dem sa mamma "Titta vad långt hon flyttat sig!" Flyttat sig?! Jodå, då hade hon plötsligt börjat röra sig framåt i sittande position genom att gunga fram och tillbaka. Gungandet har hon hållit på med i några dagar, men hon har inte tagit sig någon vart med det förutom i sin matstol, som hon fått att kana bakåt när hon gungat.
De sitter båda så stadigt nu att jag vågar lämna dem korta stunder utan kuddar runt sig - om Flora ramlar bakåt brukar hon göra det så kontrollerat att hon håller upp huvudet själv, men det gör tyvärr inte Lilly i och för sig, så henne är det säkrast att ha något bakom ett tag till.
Såhär fina var de idag när vi skulle på kusin Moas namnkalas. Klänningarna köpte vi på Next härom veckan.
Lilly var förresten inte alls separationsångestig på kalaset - hon satt i famnen på fyra olika personer och var supernöjd hela tiden. Först hos Christophers kusin Daniel, för jag hade en nyvaken och blyg Alfred i knät och Christopher hade Flora, och det gick hur bra som helst. Sen var hon hos en vän till familjen, en kompis till faster och sen hos faster också, och var helt nöjd. Flora däremot ville inte vara hos någon annan - hon satt hos farmor en stund och fick mutas med glass (busig farmor) för att inte gråta.
Jag tycker att deras skilda personligheter har börjat framträda tydligare de senaste dagarna: Lilly är mycket mer framåt och Flora mer tillbakadragen och lugn. Och när jag tänker efter var ju Flora lugnare redan i magen - jag trodde att det kanske var för att moderkakan låg i framvägg som jag kände henne mindre, men nu börjar jag tro att det nog var för att hon helt enkelt är lugnare. Det ska bli intressant att se hur de fortsätter utveckla sig - vi får göra vårt bästa för att se till att inte Flora bara hamnar i bakgrunden av Lilly för att hon är försiktigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar