onsdag 28 oktober 2015

Tjejerna börjar bli stora

De här små tjejerna vi har, vad smarta de är nu! De förstår så mycket och lär sig så fort. Och det går så snabbt nu, det känns som att de har vuxit rejält bara sen tvåårsdagen. För att inte tala om sen innan Kreta - på bara några veckor har de liksom blivit stora.
Flora var med mig i badrummet härom kvällen och öppnade dörren medan jag satt på toa, så jag bad henne stänga den igen. Hon når knappt upp till handtaget, så hon lyfte ut barnpallen och ställde sig på den för att nå dörrhandtaget för att dra igen dörren (som öppnas utåt), men när hon fick tag i det kunde hon såklart inte stänga dörren för att pallen och hon själv var i vägen. Jag försökte förklara för henne att hon kunde ta tag i själva dörren, hon måste inte hålla i handtaget för att stänga dörren, och först fattade hon inte vad jag menade, men när hon greppade det så ställde hon tillbaka pallen inne i badrummet, tog tag i dörren, drog igen den, ställde sig på pallen och stängde dörren med handtaget. Så fixig och trixig!
Och Lilly: jag och tjejerna skulle gå till närlivset och handla lite härom kvällen, och vi satt i arbetsrummet och höll på att klä på oss medan Christopher satt där och jobbade. Jag sa lite i en bisats till Christopher: "Just det, jag var ju svintörstig" och fortsatte med det jag höll på med och såg i ögonvrån att Lilly gick till gästrummet tvärsöver hallen. Sen kom hon tillbaka med en vattenflaska, som hon tydligen sett att jag lagt i korgen på vagnen som stod där, och gav den till mig. Lilla smarta unge! Snappar upp allt och fattar allt.
Flora har börjat säga att saker som hon slår sig på är "dum", och det är så gulligt. Om hon slår huvudet i ett bordshörn eller ramlar och slår knät i golvet pekar hon på föremålet med tårfyllda ögon och säger "Dum!"
Barnen fick vara på förskolan idag efter allt kammande igår - men bilen startade inte när vi skulle åka i morse. Vi kör inte så mycket, så batteriet dör när det är kallt ute... Så Christopher fick lasta över alla i Cargo biken istället, och vi var sena redan från början och det blev ju inte bättre av det där. Men det gick bra till slut ändå, och alla var nöjda och glada. När jag kom och hämtade visade Lilly mig en teckning hon gjort (full med rosa streck), och sa att hon hade ritat mamma. :)
Vi fick starthjälp via vägassistansförsäkring på eftermiddagen och drog till IKEA, eftersom man bör köra ett tag för att ladda batteriet igen, och kom hem först efter åtta. Vi åt middag där dock, men det blev ju sen läggning ikväll. Nu har vi i alla fall ramar till familjefotona från Kreta och till de fina fjärilsfotona jag köpte till barnen från Liljebergs (min systers kollegas pappa fotar insekter), lite lådor, några nya julstjärnor, en ny klädställning och lite annat bjäfs. Och kycklingköttbullar till barnen, från deras matavdelning, barnen älskar dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar