söndag 4 oktober 2015

Kreta!!

Nu så! Resan som jag planerat i över två månader är äntligen igång! Nu är vi i Agii Apostoli strax väster om Chania på Kreta, och har det ganska ljuvligt. Det är inte direkt lugn och ro så klart, för barnen stökar förstås runt som vanligt, men det är ju roligt ibland också, även om det ofta är jobbigt.
Vi hade satt inte mindre än sex alarm på våra mobiler för att vara helt säkra på att komma upp senast 02:36, och vi lyckades utan problem komma upp, packa in allt (tre stooora resväskor som vägde nästan 20 kg var, vagn och handbagage) i bilen och få ut barnen, och ungefär fem över tre var vi på väg mot Malmö Airport Sturup. Tjejerna fick åka i pyjamasarna, och så bytte vi om på flygplatsen, för de blev pigga som små mörtar när vi kom till gaten, fast jag tänkt att de kanske skulle sova i vagnen.
Flygresan gick bra - Flora gillade inte riktigt att sitta fast, så hon skrek och ålade runt i mitt knä ett tag vid landningen, men i övrigt gick allt toppen faktiskt, även om det var ytterst besvärligt att äta med ett inte särskilt stillasittande barn i knät och ett lite större som ville leka bredvid. Vi kom fram lite före 10 lokal tid (en timmes tidsskillnad framåt) och det var genommulet...
Men när vi kom fram till hotellet Stellina Royal syntes det några små blå fläckar på himlen, och barnen var mycket nyfikna på poolen, så trots några små irritationsmoment som att vårt rum inte var klart när vi kom och nåt mer som jag redan glömt så var vi väldigt nöjda och glada. Men helt mosiga i huvudena, eftersom vi bara sovit några timmar - barnen sov några småstunder här och där, men jag och Christopher var ju tvungna att hålla oss vakna och hålla koll. Vi såg förresten i hotellets gästbok att två sällskap som åkt hem i förrgår haft dåligt väder hela semestern, men väderprognosen nu ser lovande ut.
Såhär ungefär ser vår lägenhet ut. Helt okej: en dubbelsäng, en bäddsoffa, ett litet bord och en jättelång terrass utanför med utsikt mot poolen.
Utsikten. Inte pjåkig alls.
Hotellområdet består av tre systerhotell, och vi har tillgång till alla tre poolerna. Grannhotellet hade dels en lite större barnpool och dels lite mindre folk och därmed fler lediga solsängar, så där tillbringade vi förmiddagen idag. Alfred badade som en fisk, Flora höll sig mest vid kanten, men Lilly vågade sig i poolen i min famn en gång.
Efter lunch gick vi till stranden: det ligger tre små vikar i närheten av hotellet och den närmsta är bara ungefär 150 meter bort. Men jag såg igår när jag gick på tjejernas sovpromenad att den nästa såg mysigare ut, så vi gick i tio minuter för att komma till den. Vi fick punga ut med €7 för två solstolar, så det var väl lite i saftigaste laget, men det var onekligen en mysig strand, och vattnet hade ungefär badkarstemperatur - det var nästan löjligt varmt! Alfred badade mest hela tiden där också, och jag och Christopher fick turas om att hålla Flora och Lilly sällskap på land efter att de vaknat i vagnen ungefär en halvtimme efter vi kom dit. Men en gång när jag stod i vattnet med Alfred och kastade frisbee var det nåt som bet mig i benen! Jag hade sett en 5-10 cm lång svartvit fisk i vattnet strax innan, så jag tror schöven det var den som bet mig - flera gånger. Det var inte jättehårt, men det nöp till och jag visste ju inte om den var giftig eller vad den var, så det var faktiskt rätt obehagligt. Alfred klarade sig som tur var.
Vi har all inclusive, och maten är väl lite sådär; vissa rätter är goda, vissa är rätt tråkiga, men en fördel är att barnen får så mycket dricka de vill (de äääälskar äppeljuice - Flora ber om "äppäljojs" hela tiden) och på eftermiddagen ställer de fram en frys med glass där man får ta kulor själv. Det är extremt populärt bland barnen, kan man lugnt säga.
Sen tog vi en vända till vid poolen. Tjejerna spankulerade fram och tillbaka på översta kanten och Alfred simmade helt sonika iväg i vuxenpoolen.
Hans simväst är jättebra, men jag blir lite orolig när han bara drar iväg utan att ens säga nåt, för vi måste ju ändå hålla koll på honom.
Ungarna springer som yra höns mest hela tiden, så under middagen idag fick jag ljuga lite för Alfred och säga att jag pratat med en som jobbar på hotellet som sa att man faktiskt måste sitta still vid maten för annars blir man utslängd. Vi får se hur länge det funkar - inget annat vi har sagt har gett mer än ungefär en minuts effekt, men efter det satt han faktiskt still resten av middagen (ganska ledsen)... Så fort han springer iväg springer ju Lilly och Flora efter, men när Alfred varit på toa har de hållt sig lugna, så om vi kan få honom att sitta still vore det så skönt.
Och just det ja: Christopher och jag är visst med på den här resan också! :)
Nu sitter jag ute på terrassen och skriver och det är underbart varmt fortfarande - jag har bara på mig en ärmlös klänning, hur skönt som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar