tisdag 6 oktober 2015

Kreta dag 4

Vi har en bred bäddsoffa där alla barnen somnar, men de vaknar liksom alltid i vår säng ändå. I morse var det den där lilla lilla platsen mellan Lilly och Alfred som var min...
Alfred bestämde ju igår att vi skulle vara vid poolen hela dagen igår och stranden hela dagen idag. När det väl var dags, efter det sedvanliga bråket och stöket vid insmörjningen efter frukosten, så ville han bada i poolen istället, men det ville inte vi andra, så det blev stranden som planerat. Som jag nämnt ligger det tre små vikar här i närheten, och i förrgår var vi ju i den andra, men idag tog vi för enkelhetens skull den närmsta - som är såpass stor att man kan välja mellan flera olika områden med solstolar. Vi tog den närmsta där också, men jag såg sen att den precis efter verkade mysigare, för där kunde man låna tidningar, badleksaker och lite allt möjligt, så den testar vi nog nästa gång. Hur som helst så bad vi idag om två solstolar utan parasoll, och då gick priset ner från €5 till €4 - vi vill ändå inte ha parasoll, sist tyckte vi bara skuggan kom i vägen hela tiden, och tjejerna har ju ändå skugga av suffletterna när de sover i vagnen.
Alfred, jag och Christopher badade så mycket vi hann, och tjejerna grävde i sanden och kastade lite sten i vattenbrynet, och sen kom det förbi en försäljare av jäääättestora donuts. Den gick åt extremt snabbt, så nästa gång vi ser honom får vi nog köpa fler.
Efter vi varit hemma på hotellet och ätit lunch tog vi en promenad för att kolla in även den tredje viken - vi har fått låna en paraplyvagn åt Alfred också, så alla tre barnen kunde sova. Tredje viken var helt okej, men inte finare än de andra, så vi slipper ta den långa promenaden dit igen. Jag passade på att bada där när alla barnen sov gott i vagnarna och Christopher gick och fotade, och sen gick vi tillbaka till våra solstolar där vi lämnat våra handdukar.
När alla vaknat var Alfred lite gnällig, men det gick över när han började bada - på bilden är han ute och leker med pappa och luftmadrassen. Flora var väldigt chic och matchade nappen med mitt halsband på stranden. Båda tjejerna slutade ju med napp i vaket tillstånd redan när de var 18 månader, men på sistone har Flora velat ha nappen så fort hon fått syn på en. Vi tjatar om att man bara ska ha den när man sover, men ibland går det inte få den ifrån henne... Så ibland låter vi henne hållas, för jag antar att hon har någon anledning till varför hon vill ha den.
Det var mysigt att vara på stranden i alla fall, bortsett från att det flugit väldigt många väldigt högljudda stridsflygplan över oss - hoppas det inte ska göra det varje dag, utan att det bara varit nån särskild övning idag.
Efter glassmellanmålet när vi skulle tillbaka till vår lägenhet blev vi stoppade av två fotografer som ville ta familjebilder på oss som vi kan köpa (antagligen dyrt) imorgon. Den ene tog kort på oss alla fem, på barnen separat och sen skulle han ta en parbild på oss. Han ville absolut att jag skulle hålla min hand på Christophers bröst, och det kändes fantastiskt fånigt. På vägen tillbaka till restaurangen när vi piffat upp oss var de kvar vid poolen och frågade om vi ville ta nya bilder nu när vi bytt om, och det ville vi ju. När han återigen skulle ta parbilden flyttade han upp min hand som jag försökte flytta ner till Christophers midja, och när vi fick se resultatet på kamerans skärm fick vi bekräftat att det såg urfånigt ut. :) Lite synd, för annars var det nog en rätt fin bild, tror jag.
Ikväll skulle det vara kretensisk afton i restaurangen, med musik och dans och grejer, så vi gjorde oss lite extra fina. Jag hade tänkt ha en blommig klänning jag köpte på Zara i somras, men det var värst vad den satt tajt i midjan... Vet inte om det är efterrätterna efter varje måltid här som redan satt spår eller om det är mer långvarigt än så. Får väl ta tag i det när vi kommer hem.
En annan extremt tråkig sak är att jag har 12 myggbett på vänster ben nu, plus ett gäng till utspridda lite här och var, och idag har de kliat så jag håller på att bli tokig. Jag köpte en gel som ska lindra i eftermiddags, och den hjälper lite åtminstone, men inte på alla, och så köpte jag ett gäng myggspiraler som jag sitter och andas in ångorna av nu på terrassen.
Anyway: kretensisk afton. Det stod en tjej och grillade små spett vid poolen precis utanför restaurangen, och så var det några fler rätter som var lite mer specifikt grekiska, som moussaka och nån sorts paj med lokal ost, annars var det ungefär samma typ av mat som det brukar vara, tyckte jag. Moussakan var oväntat god dock, jag hade för mig att jag inte gillar det för det är så mycket tråkig aubergine i, men den här var supergod.

Och så var det ett gäng dansare som hade uppvisning i olika omgångar, till extremt hög musik, så vi fick sitta och ropa åt varann för att kunna prata, och barnen höll för öronen, så det var nog egentligen mer jobbigt än trevligt.

Sen skulle Alfred och hans nyfunna finska vänner försöka sig på dansen, men det blev mest springtävling av det till slut.
Och Lilly kramade Christos god natt. :) När hon såg honom före maten sprang hon rakt fram till honom och kramade honom - väldigt gulligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar