fredag 9 oktober 2015

Kreta dag 7

Igår kväll tyckte jag att jag blev lite piffig inför middagen (mitt hår lockar sig så trevligt av badandet), så jag och Alfred tog lite kort.
Efter maten hängde vi i foajén utanför restaurangen, precis som vi gjort de senaste tre kvällarna, och pratade med ett par i 70-årsåldern från Falköping, Folkes föräldrar och Filippas föräldrar, medan barnen sprang sig svettiga runt oss.
Väldigt trevliga allihop, och det äldre paret tyckte det var så roligt att titta på barnen som var så glada och lekte. Alla de andra skulle åka hem idag, och vid lunchen fick vi höra av Folkes mamma att det äldre parets yngste son hade dött i sömnen hemma i Sverige inatt (antagligen på grund av sin diabetes i kombination med magsjuka). En sån fruktansvärd chock! Det stackars stackars paret försökte få komma hem redan i morse genom SOS International, men det hade krävt så många byten att de lika gärna kunde vänta på sin flight ikväll, så de fick stå ut med att sitta här och bara vänta. Vi pratade lite med dem, och jag tycker så otroligt synd om dem. Barn ska inte dö före sina föräldrar...
Hur hemska saker som än händer så går ju livet vidare, så vi tillbringade dagen vid poolen tillsammans med Folke och hans familj, så Alfred och han kunde leka sista dagen Folke var här. Och då hände plötsligt detta! Flora satte sig ner i vattnet och badade ända upp till midjan! Och en stund senare satte sig även Lilly ner. Så vi sköt fram lunchen i 20 minuter för att inte tvinga upp dem när de nu äntligen badade.
Vid fyratiden tog vi allihop bussen in till Chania - det var så trevligt att umgås med Folkes föräldrar, så vi gjorde sällskap.
Och killarna gillar ju varann. :)
Vi gick genom en liten mysig restauranggränd ner mot hamnen. I hamnen tog jag visst bara kort med systemkameran, och de bilderna har jag inte lagt in i datorn än. Det får bli ett uppsamlingsheat med bilder från kameran senare.
Sen delade vi på oss, och när vi kollat in hamnen och ätit varsin ganska äcklig glass (och spillt såpass mycket på vissa av oss att hen var tvungen att gå i bara blöjan) gick vi in på "lädergatan" Skridlof för att leta sandaler till barnen. Det hade vi ingen större lycka med, men istället köpte vi söta små kattväskor till alla tre barnen, och Christopher köpte en fin gul handväska till mig. <3


Av någon anledning som jag nu är lite osäker på vad den skulle vara bra för, bestämde vi oss för att inte äta inne i stan utan istället åka tillbaka och äta gratis på hotellet.


Lite kort från bussen.
Sen kom vi hem i lagom tid för att bara byta om och gå till middagen, och maten var extremt tråkig idag, så jag ångrar att vi inte åt i stan. Men fördelarna var väl att vi fick säga hej då till Folkes familj, som kom tillbaka när vi åt, och till det äldre paret, och att Lilly fick leka mer med sin favvo Christos (igår gav han henne en chokladkaka, som hon får dela med sina syskon). Vi får se om det kommer några nya barn som Alfred kan leka med, men imorgon kommer i alla fall mormor, så det blir roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar