tisdag 13 oktober 2015

Kreta dag 11

Idag tog vi en stranddag igen - det blåste inte så mycket idag, men det var lite vågor (Christopher trodde det var "gammal sjö", som man tydligen vet vad det betyder när man är uppvuxen i Lysekil på somrarna, från vinden de senaste dagarna), så tjejerna var lite försiktiga med badandet, men hade roligt i sanden ändå. Alfred badade som vanligt oavsett.
Och vi hade det mysigt: både Flora och Alfred kröp upp och lade sig på mig när jag låg på en solstol, bara för att gosa, och jag kände mig så oerhört lycklig där jag låg under en varm sol med vågornas brus bredvid mig och glada barn på mig!
Vi hade bestämt oss för att åka bussen in till Chania och äta middag ikväll, när det skulle vara kretensisk afton i restaurangen igen (det var så hemskt högljutt förra veckan att barnen tyckte det var jobbigt), så efter lunchen, som blev lite sen, tog mamma tjejernas sovpromenad, och jag, Christopher och Alfred skulle gå tillbaka till stranden och hämta våra grejer och ta ett dopp till. På vägen förbi poolen mötte vi en dansk familj, vars barn Bjørn och Mikkeline Alfred lekt lite med igår kväll, och Bjørn blev så väldigt glad över att se Alfred igen, så vi lämnade Alfred med dem (mamma hade kommit tillbaka och låg vid poolen också). Jag och Christopher gick ner till stranden och förundrades över att vi hade en barnfri semester i en kvart. :) Vi kunde bada tillsammans, bara en sån sak! Så vi låg och flöt i det ljumma vattnet och plockade lite fina stenar att ta med hem (väldigt moget) och hade det superskönt en stund.
Sen åkte vi in till Chania vid femtiden.
Sist vi var inne åt vi så sjukt äcklig glass att jag slängde halva min - hur ofta händer det att man inte äter upp glass? Nej, just det, så äcklig var den. Men idag kollade jag närmare i pappren jag skrivit ut om Chania innan resan så vi hittade till ett ställe med italiensk glass på fina råvaror, och vilken skillnad det var! Galet gott var det.
Vi gick tillbaka till "lädergatan" Skridlof och köpte sandaler till Flora och Lilly till sommaren, och sen gick vi vidare till saluhallen som vi inte hann till sist.
Där köpte jag de flesta turistsakerna man "ska" köpa på Kreta: Graviera-ost, olivolja, honung och en naturlig tvättsvamp till barnens griffeltavla. Vi provsmakade olivoljan och honungen, så vi vet att det var goda grejer.
Det började mörkna innan vi var redo att gå ner till hamnen och leta restaurang. Vi hade fått ett tips av kyparen Christos, men den restaurangen läste jag att den var italiensk och vi ville hellre ha "riktig" grekisk mat, så när vi inte hittade den han föreslagit blev vi inte ledsna för det utan gick vidare in i en gränd för att komma undan från hamnens alla restauranginkastare.

Fast fint var det ju i hamnen åtminstone. Det blåste lite svalt från havet, men i gränden där vi hittade en liten restaurang var det varmt och skönt.

Jag och Christopher tog en mixed grill-tallrik och en grekisk sallad (enorm!), men tyvärr var inget av det särskilt gott... Fetaosten på salladen smakade som vanlig vacuumpackad som man köper i Sverige, och den på hotellet är mycket godare, och köttet var segt och inte riktigt genomgrillat på sina håll. Mammas mat smakade tydligen ingenting. (Barnens pizza var okej dock.) Men när vi skulle betala fick vi en liten flaska raki (brännvin) och varsin chokladkaka gratis, så det var ju trevligt i alla fall!
Hela vägen hem på bussen pratade Lilly om sin kompis, dvs Christos, så när vi kom tillbaka till Agii Apostoli och hotellet gick vi till restaurangen och tog varsin dricka i baren så Lilly kunde flirta lite med honom. :) Och Floras leende när hon fick syn på honom räckte ungefär upp till öronen också! De har god smak, mina döttrar, för han är en stilig karl - även om vi föräldrar nog hade tänkt oss att det där svensk blondin-stilig grekisk kypare skulle dröjt nåååågra år till. ;)