måndag 19 oktober 2015

Fixa overaller till förskolan

Ikväll har jag varit på mönsterkonstruktionskurs, eftersom jag inte vill gå på min vanliga tid på torsdag då tjejerna fyller år (det är andra grupper måndag till onsdag). Det går lite långsamt, men nu har jag i alla fall ett helt klänningsmönster och har klippt tyget till en toille som jag ska sy ihop nästa gång, efter höstlovsuppehållet. Då ska jag också försöka hinna gå på två extratillfällen för att kompensera för de två veckor jag missade på Kreta.
Flora var jätteledsen när jag skulle åka, hon är så mammig igen. Hon har fått sova med mig båda nätterna sen vi kom hem nu, så jag hoppas hon snart har tankat upp sig på trygghet igen och förstår att vi inte ska åka någonstans ifrån henne utan vara hemma ett tag nu (fast att jag åkte ikväll var förstås lite motsägande mot det).
Jag har gått och sugit på mitt hår lite då och då sen vi kom hem, för jag har saltvatten kvar i det och jag älskar att ha salt i håret, men imorgon måste jag nog tvätta det tror jag. Medelhavet är ju så salt att efter att jag badat och soltorkat hade man kunnat skrapa salt av mig och fylla ett mindre saltkar. När jag låg och soltorkade på en solstol och sen böjde på benen kände jag hur saltlagret krackelerade. :)
Jag var förresten på Arbetsförmedlingen idag också, för min arbetsförmedlare sa att jag måste infinna mig på plats efter semestern så de vet att jag verkligen är tillbaka som arbetssökande. Men det visade sig att han slarvat och inte alls satt mig som förhindrad, utan bara skrivit det i nån sorts logg, fast det skulle inte påverka mig åtminstone, jag har inte gjort något fel. Alltid nåt.
Alfred var på förskolan idag och det hade gått bra, men de hade inte varit ute alls idag, vilket han var lite ledsen för. Tydligen är det en del barn som inte har varma kläder, säger personalen, så då får alla stanna inne... En fröken på en annan avdelning som jag småpratade med på gården en dag i september sa ungefär samma sak när jag frågade varför de inte är ute så mycket; att en del inte har galonkläder. Jag antar att det är ganska nyanlända familjer som inte har jobb och så mycket pengar eller dålig kunskap om svenskt väder, men jag vill inte att det ska påverka så att inte barnen får vara ute, så nu håller jag på att kolla Tradera efter billiga vinteroveraller som jag kanske ska försöka buda hem och skänka till förskolan. Alfred älskar ju att vara ute och leka, och eftersom vi inte är ute så mycket för att jag har svårt att hålla koll på alla tre barnen på lekplatser som inte är inhägnade och med andra barn, så vill jag ju att han ska få vara ute på förskolan. Särskilt på höst och vinter när sjukdomar frodas bland barn som trängs inne. Jag ska försöka prata med hans fröknar imorgon och se om det kan hjälpa om vi fixar lite vinterkläder - de sa ju på inskolningen att de har en utomhusverksamhet, men hittills har de varit ute mycket mindre än på Alfreds förra förskola.
Och vi satte glögg idag, som planerat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar