måndag 5 oktober 2015

Kreta dag 3

Vi vaknade upp till en solig dag idag också - lite moln var det på himlen (igår var det helt molnfritt), men eftersom det var varmare än igår gjorde det ingenting. Inne i lägenheten blev jag ganska snabbt påmind om varför det är en bra idé att inte ha några gardiner hemma...
Alfred bestämde att vi skulle vara vid poolen hela dagen idag och på stranden hela dagen imorgon, istället för halva-halva som vi gjorde igår. Och eftersom solstolarna på stranden var så hemskt dyra lät det ju som en bra plan.
Flora och Lilly hade inget emot att sätta på sig sina Swimpy-simdynor till en början, och det var skönt - men tyvärr höll det inte i sig särskilt länge för Flora. Varken dyna eller badblöja skulle hon ha på sig, så hon fick istället ta på sig sin badrock och lulla omkring en liten bit från poolen. Lilly lyckades jag få med mig ner i vattnet en liten stund igen, men hon är fortfarande skeptisk till att bada hela kroppen. Alfred däremot älskar att bada, och det är så roligt!
Innan mellanmålet på eftermiddagen tog vi en promenad till en stormarknad, som ligger ungefär 20 minuter bort. Jag älskar att gå i mataffärer i andra länder, men här var det lite tråkigt att det mesta var dyrare än hemma (plus att större delen av affären bestod av hårbalsam och tvättmedel, i gång efter gång...), så det blev inga spontanköp för att testa spännande saker. Vi köpte de handdukar vi planerat (man får varken pool- eller strandhanddukar här), schampo och lite dricka, chips och godis, och sen fick det vara. Vi hittade dock inga vanliga armpuffar, som vi tänkte att Flora kanske skulle hata mindre.
Jag tycker också det är intressant att titta på växtligheten som är så annorlunda mot hemma. Här tror jag att det är såna där ätliga kaktusfikon som växer på en jättestor kaktus, men jag vet inte, jag kan inte så mycket om växter. Vi såg också en blomma som mamma brukar köpa dyrt hemma för att ha på altanen i Kärra, och Christopher undrade om greker tycker att vi är lika konstiga som stannar och luktar på hibiskusblommor som vi skulle tycka att de var om de luktade på maskrosor i Sverige. :)
(Nu sitter jag ute på terrassen medan Christopher lägger barnen igen, och kände precis att jag blev myggstucken. Jag brukar aldrig bli biten av mygg hemma, men här har jag fått en massa konstiga röda bett redan - en del är nog från fiskarna igår, men de kliar åtminstone inte.)
Vi stannade på en mini market på vägen hem för att köpa armpuffar, och hittade också en ganska billig luftmadrass, som Alfred gärna ville ha. Damen i kassan erbjöd sig att pumpa den åt oss, och det blev vi glada för - men det var inte helt lätt att bära hem den sen.
Både puffarna och luftmadrassen gick hem! Fast det tog en stund innan Flora gick med på att ta på sig dem ändå. Hoppas hon vänjer sig snart - för hon ramlade faktiskt ner i vattnet lite tidigare. Hon stod på ett trappsteg i poolen och jag stod två steg nedanför henne, så jag fångade upp henne direkt, men hon blev ju rädd förstås. Som tur var hann hon inte svälja något vatten, så det var ingen fara, men hon måste verkligen ha på sig puffar. Vid middagen lyckades hon välta sin stol också, när hon stod och lutade sig mot ryggstödet - hon har gjort det flera gånger, men jag eller Christopher har alltid hållit en fot på stolen eftersom hon vägrat sätta sig ner när vi sagt åt henne, men just den här gången höll jag på med något med Lilly och Christopher var en bit bort med Alfred, så hon rasade pladask. Tack och lov gick även det bra, men hon blev ju jätterädd förstås. Söta lilla Lilly kom och klappade på henne när jag tröstade henne, och sen gick hon och reste upp Floras stol också.
Lilly har förresten börjat kalla mig för "mammi" idag, och Christopher för "pappi" - fast hon kallade även kyparen Christos för pappi... Christos är en ung och stilig grek som dök upp i baren i restaurangen igår kväll, efter att vi fått dras med en riktigt sur gubbe i baren i nästan två dagar, och han började skoja med Lilly, och hon tyckte det var helt fantastiskt roligt! Så ikväll fick han lyfta upp henne och de lekte så mycket att det verkade som att han fick skäll av chefen efteråt... Så Lilly har skaffat sig en flirt med en grekisk kypare redan vid 23 månaders ålder - det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli. Min syster Fina var åtminstone 14 år när hon fick sin första grekiska semesterpojkvän. ;)
Alfred har gått och spelat Eggstones "My Trumpets" på mobilen igår och idag, och idag blev Christopher lite sotis eller nåt och ville spela sina favoriter för Alfred. Han tyckte dock inte att Bo Kaspers caféjazz var lika roligt, hehe.
Christopher må ha tråkig musiksmak, men ta kort kan han: han tog den här fina bilden på mig och Flora på väg till middagen.
Idag får det nog bli en lite tidigare kväll igår, för sängarna här är så ohemult hårda att jag sover rätt dåligt, så jag sitter här och gäspar redan. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar