fredag 16 oktober 2015

Kreta dag 14 - sista dagen

Jaha, nu var det slut på semestern då; två underbart varma och härliga veckor har gått. På ett sätt har det gått snabbt, men samtidigt känns det som evigheter sedan vi var hemma. Jag är väldigt glad att vi tog två veckor, för hade vi varit tvungna att åka hem efter en vecka hade det känts alldeles för kort. Det har i alla fall helt klart varit värt pengarna.
I morse testade alla barnen de små fjärilsklämmorna jag köpte åt dem på en minimarket i närheten. Vi var smarta och tog med särskilda frukostkläder till tjejerna hit för att de brukar kladda ner sig så mycket vid frukosten, så det är dumt att ta på dem rena kläder då - de här gjorde det inget om de blev lite smutsiga. De har hållt sig förvånansvärt rena ändå faktiskt. Kanske för att de inte ätit så bra - som man kan se på nästnästa bild får vi sitta och truga i dem mat var de än befinner sig.
Idag upptäckte vi att det fanns mjölk vid frukosten... I två veckor har vi och barnen druckit äcklig "äppeljuice" och apelsinnektar - Lilly blev så lycklig när hon fick mjölk och hinkade i sig tre glas.
Japp: barnen smet ut till poolen, vi fick hänga med och trycka i dem bullar...
På stranden var det ganska blåsigt igen och soldis större delen av dagen, men skönt ändå. Vattnet var lite grumligt av vågorna, och bottnen var full av fina stenar som följt med vågorna in.
Flora har värmt upp mer och mer för Christos, och sedan igår ropar hon på honom så fort hon ser honom. Hon har dock inte lärt sig säga hans namn, utan ropar istället "kompis", som hon uttalar som "Tompa". Jätteroligt, faktiskt! Han brukar inte fatta att det är honom hon ropar på, eller så ignorerar han det för han har jobb att göra, men på filmen här vinkar han till slut i alla fall.
Alla barnen beställer dricka till middagen.
Lite senare bjöd Flora och Lilly alla som passerade dem på väg till buffén på gratis underhållning: de stod och hoppade och tjoade och showade - jag tackade vår lyckliga stjärna för att de är tvillingar och söta, för de flesta såg glada ut, så då hann jag äta upp min mat utan att behöva skälla på dem och hämta tillbaka dem till bordet...
Efter middagen gick vi ner till receptionen för att dubbelkolla när bussen går imorgon bitti (klockan 8), och när vi gick förbi poolen sa Lilly "Ninny bada! Äta mat, Keta". Det skar lite i hjärtat att behöva upprepa för henne att vi åker hem imorgon så hon inte får bada mer här... Men vi får ta oss till badhuset hemma nu när även tjejerna lärt sig att gilla att bada, så får vi hoppas att de fortsätter tycka det är roligt. Vi har packat allt som går att packa i förväg, och på något vänster har vi lyckats få ihop tre proppfulla väskor som kommer väga några gram under 20 kg styck igen, fast vi har gjort åt de flesta blöjorna och lite annat förbrukningsmaterial vi hade med oss... Det verkar som att vi precis klarar viktgränsen åtminstone, men i värsta fall verkar mamma ha ett par kilo till övers om det kniper.
Nu sitter jag för sista kvällen på terrassen och lyssnar på den grekiska musiken som strömmar ut från restaurangen där personalen plockar i ordning för kvällen. Inte min musiksmak direkt, men mysigt ändå. Hej då Kreta, det har varit ljuvligt!