lördag 10 oktober 2015

Kreta dag 8

Idag passerade vi hälften av vår resa - och i förmiddags, samma tid som vi kom för en vecka sen, välkomnade vi mormor till hotellet. Lilly och Flora hade gått och ropat på mormor sen jag berättade igår kväll att det var idag hon skulle komma, men när hon väl kom gående från bussen med sin resväska fick båda plötsligt nån sorts blyghetsattack och ville inte hälsa på henne... Alfred kramade henne direkt åtminstone, och efter ett tag kom tjejerna igång och var superglada över att mormor kommit. Lilly berättade härom kvällen för Rune och Helen att mormor skulle komma hit, "till Kreta!" och pekade med båda pekfingrarna ner i golvet, och hon skulle komma med flygplan (viftade med armarna upp i luften), så hon hade koll!
Vi hade tänkt gå till stranden efter vi hälsat på mormor, men idag var det faktiskt disigt och blåsigt hela dagen, efter en vecka med toppenväder, så vi höll oss vid poolen - förutom när jag och mamma tog en promenad med båda vagnarna (vi har fått låna en paraplyvagn, och Alfred var så grinig att vi bestämde att han också skulle sova, fast han inte ville - sen sov han som en stock i en och en halv timme) och jag hoppade i för ett snabbt dopp i den andra viken, där det var lä och grön flagg - i den första viken var det gul flagg.
Vid lunchen vågade sig Flora plötsligt på att leka med Christos! Lilly hade sprungit fram till honom så han fick lyfta upp henne, och då sprang Flora också fram och ångrade sig inte ens när hon satt i hans famn - han fick lyfta upp henne två gånger. Jätteroligt, tyckte jag, att hon också vågade och inte bara stod på avstånd och tittade när Lilly hade roligt.
Efter glassen och innan middagen badade vi i poolen närmast oss (vi brukar vara vid grannhotellets pool mest, för den har en lite större barnpool, plus har lite mindre klor), och Christopher lyckades få lyfta ner Lilly helt i vattnet på det djupa så hon doppade hela kroppen. Hon protesterade kraftigt först, men sen gick det hyfsat. Flora vägrade fortfarande, men hon åkte åtminstone "båt" en stund på luftmadrassen.
Och så hjälpte alla barnen Christos att plocka ihop vissna höstlöv från busken som delar av barnpoolen från stora poolen - han kom ut med en håv för att fiska upp löv, och alla våra barn har tyckt att det varit jätteroligt att kasta runt de gula löven sen vi kom hit, så när jag föreslog att de skulle hjälpa honom att lägga löven i håven var det värsta hitten. Att få ungar att tycka att städning är kul = genidrag.
Flora flyger lite.
Efter middagen fick barnen som vanligt leka i foajén (även om surkyparen som jobbar förmiddagar sa igår att de inte får springa där - på kvällarna är han ju inte där, och ingen annan har klagat), men ikväll hade de inga kompisar att leka med, och vi hade inga andra gäster att prata med förutom mamma. Ett par kom och satte sig i soffan bredvid oss, men de sa aldrig nåt och tittade inte åt mitt håll när jag försökte titta på dem, så där får vi nog inga nya kompisar, även om de log mot barnen ibland.
Nu sitter jag ute och har smort in benen med ett myggmedel mamma hade med sig, så jag hoppas det ger bättre effekt än myggspiralen jag köpte härom dagen. Jag slutade räkna när jag hade 22 myggbett på vänster ben... Mamma köpte också en elektrisk mygg-apparat som vi kan ha inne, eftersom vi märkt att vi haft myggor inne på nätterna, som vi inte lyckats hitta och ha ihjäl. Fullfrontsattack från alla håll nu, nu får det vara nog med kliande.
På tal om ingenting måste jag bara berätta Lillys nya roliga ord: de har fått titta på Pippi på dvd här, och Lilly kallar henne "Pippi Lompio" - det är alltså Långstrump som blir Lompio. Och jag brukar kalla Christos för hennes kompis, så hon ropar "kompiooo" efter honom, det låter jätteroligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar