tisdag 1 juli 2014

Uppföljande fakta om vaccinationer

En liten uppföljning till vaccinationsinlägget: jag fick en länk i morse från en kompis som jobbat på engelska Oxfam i många år, med en artikel och en interaktiv karta som visar hur många som drabbats av mässlingen, röda hund, påssjuka, kikhosta, polio och andra sjukdomar som hade kunnat undvikas med hjälp av vaccin mellan 2008 och 2014, över hela världen.

Artikeln ger också en möjlig förklaring till hur anti-vaccinationsrörelsen startade: 1998 skrev en man vid namn Andrew Wakefield en artikel i en medicinsk tidning där han skrev att vaccinet mot mässlingen, röda hund och påssjuka (MMR) orsakat autism hos 12 barn. Dock har ingen annan vetenskapsman lyckats påvisa samma sak, och några år senare visade det sig att Wakefield hade fått betalt för att skapa bevis mot vaccinet, och hade därför dolt och ändrat information om de bara dussinet barn som hade undersökts för artikeln, och därmed riggat resultatet.
Trots allt detta har paniken som artikeln skapat levt vidare, och mängder av föräldrar har vägrat låta sina barn få vaccinet, som har givits regelmässigt till barn sedan 1970-talet. En av de ivrigaste förespråkarna för anti-vaccin är den f.d. Playboy bunnyn Jenny McCarthy, för att hon skyller sin sons autism på vaccin, och eftersom hon är känd har hon haft lätt för att få ut sin åsikt. Hon hävdar också att hon lyckats bota sin sons autism med alternativa behandlingsmetoder, så hon verkar ju allmänt trovärdig...
Ni som tror att det saknas fakta i den här frågan: läs artikeln (och klicka vidare i länkarna i den).

3 kommentarer:

  1. Håller med dig om att vaccin är superviktiga och barnen har fått allt man ska ha i Sverige och en del annat som man ska ha i USA. Senast jag var hos dr med sonen som är 11 frågade läkaren om vi ville ha HPV-vaccin mot livermoderhalscancer (tror jag det är). Där är det ju en ren fråga om solidaritet, för det är ju inget Simon riskerar att få. Jag vet inte hur man gör i Sverige med det och jag har inte riktigt tagit något beslut än, men jag antar att han ska ha det... Det var mycket lättare att säga ja till vaccin där sjukdomen drabbar den som vaccineras...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag googlade lite snabbt varför man ger vaccinet till pojkar, och det är inte enbart av solidaritet, om jag förstod det rätt, för HPV kan även män få, och vissa sorter av det orsakar kondylom. Sen kan det förstås inte utvecklas till livmodercancer hos män, men det är ju inte helt fel att slippa få kondylom? :)

      Radera
    2. Infon jag hittade: http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Fragor-och-svar-om-vaccination-mot-HPVlivmoderhalscancer-/

      Radera