söndag 6 juli 2014

En kulen natt

Jag sjöng lite för tjejerna igår. Flora blir så exalterad så fort jag börjar sjunga att hon börjar gunga direkt, och petandet i magen på "En kulen natt" var en riktig hit för dem båda.


En kulen natt from Sara Reis on Vimeo.
På tal om "En kulen natt": jag har alltid sjungit den som "och vart jag sågeri-sågeri-såg på havets vågeri-vågeri-våg", alltså som att man bara liksom förlänger orden med lite bindestavelser, men när jag sett den i sångböcker nu sen jag fått barn har jag sett att det överallt står "och vart jag sågade sågade såg på havets vågade vågade våg". "Sågade såg"? På havet? "Vågade våg" kan jag vara med på, men man står väl schöven inte och sågar såg på havet, särskilt inte som den slutar med att man ser en fisk, då handlar det väl om att se och inte om att såga? Har ni lärt er den som "sågade såg" eller "sågeri-såg"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar