tisdag 22 juli 2014

Kopparspiralen uppföljning

Jag satte ju in en kopparspiral precis i slutet av maj. Jag började få flytningar direkt, men hoppades på att de skulle gå över. Efter en vecka eller så ringde jag tillbaka till MVC för att fråga om det var normalt att de fortfarande var blodblandade, och det var det, och vi pratade lite om att det inte alls var omöjligt att jag skulle slippa flytningar framöver, när kroppen vant sig vid att nån stoppat in ett främmande föremål i den.
Men icke. Jag har fortfarande flytningar (inte blodblandade längre dock) så jag behöver använda trosskydd varje dag - det är värst på förmiddagarna, och på eftermiddagarna brukar det vara nästan torrt. Och det är så irriterande! Jag har visserligen fortfarande inte fått tillbaka mensen, eftersom jag ammar så mycket, så det kanske kan hända att saker ändras när den kommer tillbaka (vilket jag hoppas dröjer länge länge), men nu är jag ju orolig för att jag är en av dem som kommer drabbas av kraftigare blödningar också. Men jag vill verkligen inte byta till hormonspiral - även om det är låg hormondos vill jag inte använda hormoner, särskilt inte efter att en bekant nyss drabbats av bröstcancer och tror att det beror på att hon ätit p-piller i 25 år och starkt avråder från hormoner nu. Men jag funderar på om det möjligtvis skulle kunna göra skillnad om man byter kopparspiral? Den kanske sitter så att den irriterar nu, och tar man ut och sätter in en ny kanske den skulle hamna i ett läge någon millimeter bort och då kanske det skulle ändras? Jag har försökt googla på det, men inte hittat något. Vad tror ni, tror ni det kan göra skillnad? Mamma berättade att hennes första kopparspiral funkade helt utan biverkningar, men när hon bytte efter fem år fick hon flytningar och värre blödningar - men detta var visserligen på 80-talet, så det kan ju också berott på att utformningen av spiralen ändrats.
Jag ska boka ett återbesök på MVC efter sommaren, så då ska jag fråga vad de tror åtminstone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar