torsdag 3 juli 2014

Mat och dryck

Idag har handlat en del om mat, tycker jag. Det spöregnade och blåste kuling i förmiddags, så jag bakade bröd och lite senare även bullar - jag gjorde efter butterkakareceptet från härom dagen men gjorde det som lösa bullar istället, och det blev så sabla gott! (Bakom frallorna på bilden är även en av burkarna hallonsylt jag kokade härom dagen.)
Det dumma bara med att baka är att det tar sån tid, så jag stod i köket och grejade medan Christopher satt och lekte med barnen och så såg jag bara lite i ögonvrån hur Lilly tränade på att krypa... Hon alternerar lite mellan att åla och krypa, och fram kommer hon!

När tjejerna blev trötta på eftermiddagen tog jag en kort promenad med dem och hittade jättemycket smultron! Alla mina barn älskar hallon och smultron, så det krävs en del för att göra alla tre nöjda. :)
Tjejerna har även fått en massa frukt idag, som de fått hålla i bitar av själva. I morse fick de päron, och medan vi lagade mat fick de vattenmelon, och efter maten fick de banan. När jag gjort fruktpuréer förut har ju främst Lilly varit lite smått skeptisk, men nu när de får hålla själva älskar båda alla frukter de fått prova, och det känns jättebra.
Och sist ett litet tips! Nu för tiden säger de ju att man får dricka vin medan man ammar, men jag tycker inte det känns riktigt bra ändå - i så många år som det sagts att man inte får dricka vin när man ammar så känns det ändå lite konstigt att det helt plötsligt är okej. Plus att vi är mitt ute på landet, och ifall något, gud förbjude, skulle hända (om någon blir sjuk eller så) så måste vi ju kunna köra bil härifrån, och då är det ju lämpligt att inte ha druckit vin, även om det bara vore ett glas. Plus att jag också tycker att det är lämpligt rent allmänt att vara nykter runt barn. Det alkoholfria sortimentet på Systemet har ju ökat rejält de senaste åren, men fortfarande smakar alkoholfritt rött vin mest bara saft - de vita är ofta okej, tycker jag dock. Men jag har hittat ett riktigt bra alternativ till rödvin: Nigrum, gjort av svarta vinbär. Jag har provat den där 100% Blåbär också, och nån dryck gjord på körsbär, och båda är bra, men blåbärsdrycken är svindyr och körsbärsdrycken var så sur att jag fick halsbränna av den under graviditeten, men den här är riktigt riktigt god. Inte alls söt (men inte för sur), så den känns verkligen som ett bra alternativ till vin, och kostar bara 35:-. Den fanns inte på Systemet här i Lysekil, men gick att beställa, och så fick de in den på några dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar