söndag 6 juli 2014

Dusch och Göteborg

Idag har vi varit i Göteborg - men innan det testade vi att duscha tjejerna eftersom de ju avskyr att bada. Härom dagen hade Lilly nämligen lyckats kladda så mycket mat i håret att jag fick skölja av hennes huvud i handfatet, och hon tog det förvånansvärt lugnt. Så idag tog jag med henne in i duschen, och hon var stencool! Hon såg ut att undra vad som hände, men hon skrek inte. Hon blev dock ledsen efteråt, när Christopher försökte gnugga loss lite skorv, och jag tror att det kan ha gjort Flora lite extra orolig, för hon småskrek sig genom hela duschen som hon fick sen. Fast det var inte i närheten av avgrundsvrålen när hon badade sist, så dusch kör vi nog visare på.
Sen drog vi till Göteborg! Vi hade inga stora planer förutom att hämta doppresenterna som en vän till Christophers familj råkade glömma ta med sig till dopet, och att prova Bubbies, en ny sorts glass som säljs i Göteborg men inte i Stockholm än (fast nu såg jag ikväll att de just börjat säljas i Stockholm också, de lade just upp info på Instagram).
Vi började med att gå in på första bästa H&M för att köpa shorts till mig, för jag glömde visst mina bästa i Stockholm, och så råkade det bli en klänning också. Sen ville Alfred ha korv, och då festade jag och Christopher loss på västkustspecialitén Halv special. Här med en spårvagn i bakgrunden, precis vid Avenyn. Allt göteborgskt i ett, liksom. 
Sen gick vi till ett café på Vasagatan för att testa Bubbies!
De var ungefär 8 cm i diameter och kostade 25:-/styck, och var tyvärr inte alls så goda som jag hoppats... Det är tydligen hawaiianskt, och består av en kärna av glass omgiven av japansk mochi (en sorts seg deg av rismjöl). Alfred tog mangosmak, Christopher passionsfrukt och jag japansk körsbär. Men tyvärr inte alls värt pengarna, tyckte jag, så nu kvittar det att de nu finns i Stockholm också. Tjejerna fick köttfärs/broccoli/morot/pastan jag gjorde åt dem för ett tag sen, och de verkade nöjdare än vi med glassen (som Alfred inte gillade alls).
Efter fikat köpte jag en klänning till och shorts och keps till Alfred, och sen stängde affärerna innan vi hann hitta födelsedagspresenter till mamma som fyller år på lördag...
Sen gick färden till Carina och Ulf på Näset. Där fick vi fika, hallon, fina doppresenter (varsin dragleksak) och storebrorspresent (Alfons-bok med pussel) och fick stå på ett glasgolv (sjukt läskigt).
Och så fick Alfred leka med nån annan än oss en stund, vilket var väldigt uppskattat! Han har börjat säga så mycket roliga och smått lillgamla saker nu, så det var superroligt att höra honom konversera med Carina, som han gick omkring med. 
Mina tre fina blonda barn tittar lite på Wimbledon-finalen. 
Nu är vi på väg hem för en sen middag (klockan är halv nio) - vi hade tänkt äta på IKEA på vägen men hann inte innan restaurangen skulle stänga, så vi har fått klara oss på vägen med amning (Flora och Lilly), bananer (Alfred) och godis (jag och Christopher). Kvällsbadet vi tänkt oss kommer vi nog tyvärr bli tvungna att skippa, trots att det fortfarande är 23,5 grader varmt. Sånt man måste försaka när man har barn som måste gödas och sövas. Inte för att våra somnar före elva, men ändå... Tack vare det kanske vi kan bada ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar