onsdag 2 juli 2014

Kejsarsnittssorg

Har vi egentligen pratat om det här med kejsarsnitt?
Alla mina tre barn har ju förlösts med kejsarsnitt; Alfred med akutsnitt eftersom jag inte öppnade mig tillräckligt och han blev stressad inne i magen, och Flora och Lilly med planerat snitt eftersom båda låg på tvären.
Jag har aldrig varit förlossningsrädd (alltså mer än att jag varit medveten om att det skulle göra svinont och det verkar ju läskigt), och aldrig ens funderat på kejsarsnitt innan Alfred, även om jag läst på om akutsnitt ifall det skulle komma att krävas - vilket jag aldrig trodde det skulle göra. Mamma hade ju fött tre barn utan större komplikationer än att jag fick tryckas in några gånger eftersom det visat sig att mamma var allergisk mot tråden de sydde ett enda litet stygn med efter min storasysters förlossning, så när jag skulle födas sa hon till barnmorskan att hon under inga omständigheter fick sys med sån där tråd. Så de blev så nervösa att de tryckte in mig varje gång jag var på väg ut, så att mamma skulle hinna töjas ut, och till slut svimmade mamma av pärsen, men sprack, det gjorde hon inte. Och det sägs ju att man ska brås på sin mamma med sånt där - fast eftersom jag mådde dåligt genom hela Alfred-graviditeten borde jag kanske börjat ana oråd om den där ärftlighetsfaktorn, eftersom mamma i hela mitt vuxna liv tjatat om hur f-a-n-t-a-s-t-i-s-k-t det var att vara gravid, och hon "skulle kunna jobba med att vara gravid"...
Anyway: jag ville definitivt föda Alfred vaginalt. Men när närmare 26 timmar med värkar gått och jag inte öppnat mig mer än 3 centimeter och Alfreds hjärtljud gick ner vid varje värk kändes snittet som en befrielse. Och jag mådde inte alls särskilt dåligt efter snittet, jag kunde resa mig och gå på toa efter några timmar och jag hade väldigt lite ont efteråt. Men. Jag kände mig som en värdelös föderska. När jag var på återbesöket på MVC efter 12 veckor eller vad det var började jag gråta när min barnmorska frågade mig hur jag kände om förlossningen.
Jag har ju läst och hört vänner och bekanta berätta om hur oerhört imponerade männen blivit vid förlossningen av deras barn för att de fått se vilken enorm styrka deras kvinnor visat, och kvinnorna har berättat hur de fått plocka fram en urkraft de inte visste att de hade, och vilken enorm upplevelse det varit att föda fram sitt barn. Och vad gjorde jag? Jag grät, gav upp och fick skäras upp och mitt barn lyftes lätt och bekvämt ut ur mig. Inte direkt nån urkraft Christopher fick se från mig.
Så när jag fick veta att jag väntade tvillingar andra gången började jag ganska snart tänka på förlossningen, och insåg att det var ganska stor risk att jag inte skulle få föda vaginalt den här gången heller, eftersom min första förlossning såg ut som den gjorde och för att man alltid är lite extra försiktig när det är tvillingar. Och när vecka 32 passerat och båda låg på tvären och jag var på förbesök på Huddinge sjukhus fick jag ge upp det lilla hopp jag fortfarande hade om en vaginal förlossning, när jag fick veta att även om värkarna skulle sätta igång före det planerade snittet skulle jag räkna med att det då skulle behöva bli akutsnitt eftersom de låg så illa till inne i magen. Och läkaren sa till mig att jag skulle vara glad om värkarna inte satte igång före, för att försöka föda tvillingar på fel håll är inget man ska önska sig.
Så jag försökte se fördelarna; det hade börjat pratas en hel del om förlossningsskador i underlivet, så det var jag förstås glad att jag skulle slippa, och jag hade ju mått bra efter det första snittet, så jag var inte särskilt orolig även fast ett kejsarsnitt är en stor bukoperation, och jag fick veta vilken dag jag skulle få våra barn (om inte värkarna satte igång tidigare då) och kunde planera barnvakt för Alfred och veta precis hur länge till jag skulle behöva stå ut med halsbrännan, foglossningarna och megamagen. Plus att alla mina barn skulle födas på ungefär samma sätt, vilket faktiskt på ett sätt känns rätt bra för när det är dags att berätta för dem om sånt (Alfred brukar titta på mitt "streck" på magen och veta att han kom ut där). Men det gnagde att jag aldrig skulle få föda naturligt, och det gör det fortfarande.
Och jag är inte ensam om det här. En kompis berättade i våras om sin andra förlossning - den första slutade med akutsnitt - där hon verkligen ville föda vaginalt, och trots att hon sprack på det allra värsta sättet och har tvingats opereras för det i efterhand, och att dotterns skalp sprack (!) av sugklockan är hon ändå glad att hon fick föda vaginalt. Och i tvillinggruppen var det en som härom dagen skrev att hon kände sig snuvad på en vaginal förlossning då tvilling 1 fötts vaginalt och den andra tvingades komma ut genom snitt efter 45 minuters misslyckade vändningsförsök. Och så vidare.
Jag vet inte vad det beror på att vi känner så här - kan det vara duktig-flicka-syndrom eller press från andra som haft lyckade förlossningar? Jag är förstås oerhört lycklig att jag lever nu och födde barn på 2000-talet - hade jag försökt föda Alfred för några hundra år sedan är det ju inte säkert att varken han eller jag hade överlevt till tvillingförlossningen, där med största sannolikhet minst någon av oss annars skulle strukit med. Men ändå hade jag velat ligga där svettig med blod mellan benen och en sambo med sönderkramad hand. Men det kommer jag aldrig få göra, för några fler barn ska det inte bli. Och även om jag skulle vilja få fler är jag snart 42, plus att om jag inte minns fel tror jag att jag har läst att om man redan snittats två gånger brukar man inte få föda vaginalt, så om jag skulle få för mig att försöka totalt ruinera vår ekonomi med ett fjärde barn för att få fläka sönder mitt underliv, så skulle det inte vara värt det. Jag får helt enkelt leva med den lilla egenpåhittade sorg det är att inte ha kunnat föda vaginalt.

4 kommentarer:

  1. Kan inte helt sätta mig in i din känsla, och det kan väl ingen annan än man själv göra i alla fall kanske... Men med min dotter så drog förlossningen ut på tiden, jag fick ingen näring i mig och när vi började närma oss tredje dygnet och jag var helt slut blev det sugklocka för att få ut henne. Minns att jag då bad om hjälp för jag orkade inte, ingen urkraft utan bara helt slutkörd. Hittade inget att ta av utan bad med gråten i halsen om hjälp för att jag fixade det inte, mentalt eller fysiskt. Då tyckte jag det var så skönt att få hjälp, men sedan i efterhand kom någon sorts misslyckande-känsla.

    Har aldrig sett på förlossningar som en prestation som måste vara på ett visst sätt. Det är fantastiskt att vi lyckas bygga barn i oss, ett eller flera och att de sedan kan komma ut är ju ett mirakel i sig, oavsett hur. Anatomiskt är våra bebisar precis så stora att vi "ska" kunna klara att föda dem vaginalt, jag tycker det är häftigt hur naturen avvägt det (såg en spännande serie om varför vi ser ut som vi gör i massa avseenden och huvud- och hjärnstorleken är ju perfekt avvägd för vårt bäcken!). Men som sagt, jag har inte sett det som ett misslyckande att inte alla kan föda vaginalt eller utan hjälp, mest tänkt att -vilken tur att man lever nu så man kan få den hjälpen. Men när jag själv satt där och inte hade lyckats föda mitt barn (det kändes så i efterhand, som att det inte var jag som födde henne utan läkaren...) då slogs jag av en känsla av sorg och misslyckande. Precis som du skriver, hade vi levt för hundra år sedan hade vi nog inte klarat oss båda två, hon och jag, om det varit så segt och jag inte orkat. Så yey! tur att jag fick barn i nutid. Men skit också, kvinnor fixar detta jorden runt och jag är för vek för att föda mitt barn själv. Handlade ju inte ens om, som för dig med Alfred, att jag fysiskt inte öppnade mig eller hade en bebis uppochner eller på tvären. Utan jag gav upp.

    Idag är hon tre år och känslan har lagt sig, men det är tyvärr inte med en wow-känsla som jag ser tillbaka på förlossningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det du skriver om att det var som att det inte var du utan läkaren som födde din dotter, det känner jag igen (fast jag glömde det när jag skrev inlägget). Det har hänt mer än en gång att jag ändrat mig mitt i en mening när jag ska säga något i stil med "när jag födde" och istället sagt "vid förlossningen", för att jag födde ju inte, jag blev ju förlöst. Och jag vet ju att det är fånigt - som både du och Christopher säger är det fantastiskt i sig att vi lyckas bygga friska barn inne i oss, och det ska väl räcka - att barnen kommer ut och är friska är ju huvudsaken. Det är ju det.
      Och som så mycket annat när det gäller att vara mamma kommer barnen i första hand och man själv i sista hand, så mina fåniga känslor om kejsarsnitt får jag förtränga och förhoppningsvis så småningom komma över.
      Kram!

      Radera
  2. Alltså, du gav inte alls upp! Min första, spontana reaktion :)
    Men jag känner igen mig. Vi har bara tvillingarna (bara och bara) och kommer antagligen inte försöka oss på syskon till dem. Men jag hade också gärna velat veta hur det är, hur det känns, att föda vaginalt. Var inte heller speciellt förlossningsrädd, snarare mer inför ett kejsarsnitt. Precis som att man inte fött barn "på riktigt" vid kejsarsnitt. Och det är ju rätt löjligt egentligen.

    Och glad för möjligheten till kejsarsnitt är jag. Mina plockades ju ut i förtid pga att flödet till vår lilla tvåa stoppades upp emellanåt. Och de visste inte varför. Hade jag gått längre och väntat in en "naturlig" förlossning vet man ju inte hur det gått?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men precis, det är ju så: hade jag försökt mig på en vaginal förlossning med tvillingarna hade det ju med största sannolikhet inte gått bra för någon, så jag är ju glad att möjligheten till planerat snitt finns.
      Och känslorna är ju fåniga, det vet jag, och jag hoppas att jag kommer över det så småningom.
      Och tack! :)
      Kram!

      Radera