måndag 28 juli 2014

Lite svalare idag

Idag har det varit lite svalare, efter ungefär en vecka runt 30-strecket. Så på förmiddagen tog vi äntligen tag i att röja i garaget, som vi lovat mamma i flera dagar, och så kom vi ner till stranden efter lunch. Vi träffade en annan tvillingfamilj, där tvillingarna (flicka och pojke) var 2,5 år och deras storasyster 5, och pratade lite med mamman. Alltid roligt att se tvillingar som är lite större!
Våra stränder här är klippstränder, men det finns små gräsplättar där vi håller till i år med vår filt och vårt UV-tält (som tjejerna sitter i kanske 5% av tiden...).
När vi tog kvällsdopp idag tog vi med en leksak för att distrahera Lilly från nyponbuskarna, gräset, jorden etc som hon brukar vara ute efter. I förrådet här hade jag hittat min Ernie-docka som mamma köpte åt mig i Tyskland det år det var fotbolls-VM (? EM? Fråga inte mig om fotboll...), och han sparkar och tjoar på tyska när man trycker honom på magen (han säger saker som "Mååååål!" och "Kom, vi spelar mer!", har jag fått översatt för mig), och när man trycker honom på handen skrålar han "Olé olé olé olé"-låten och lite andra fraser. Tänkte att det skulle vara effektiv för att roa tjejerna.
Men Lilly tuggade honom lite på näsan och ledsnade sen fort, så det var tur att Alfred tagit med en snorkel också. Flora ville mest stå upp som vanligt, så hon smet inte så långt. Idag har jag hunnit vara med henne flera gånger när hon helt coolt ställt sig upp mot mitt ben och släppt taget och stått själv i flera sekunder (det är mest Christopher som varit med hittills, när jag gjort en massa annat, som att laga mat till dem, baka bröd, koka sylt, sy gardiner till mammas nya sovrum och sånt). Hon är så duktig!
Slänger in en bild på efterrätten jag gjorde idag också. :) Smulade Digestive-kex blandat med smält smör varvat med rabarber som jag kokat ihop med muscovadosocker till en sorts kompott, och vaniljvisp. Jag hade inget direkt recept, men typ såna här efterrätter har jag ju sett lite varstans, och det blev väldigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar