tisdag 31 december 2013

Nyårsafton

Nyårsafton hittills i det Reis-Hansbyska hemmet. 
Wagyu-entrecôten. Definitivt god, men inte riktigt värd sina 899:-/kg. Riktigt så fint marmorerad var den inte heller.
Smörstekta pilgrimsmusslor till förrätt (ja, de var nästan slut i affären i förrgår, så vi fick lite småbitar från bottenskrapet, som synes).
Ingen av oss hade riktigt ork att ens byta om till finare kläder, men just när maten var klar smet Christopher in till sovrummet och tog på sig en fluga till skjortan, så jag passade på att springa och ta på mig den superfina klänningen jag köpte för nån månad sen. Den är totalt oamningsbar, men båda flickorna hade just ätit, så jag tänkte att jag kunde ha den tills det blev dags att amma igen.
Glad Alfred i soffan, framför en film - till slut...
Glad Flora i ena sittern.
Och glad Lilly i andra sittern.

Flora blev missnöjd framåt slutet av middagen, så jag lade henne till bröstet, men hon vägrade ta det - för andra gången idag (första gången gav jag upp och hon fick ersättning istället). Hon bara hackade och slickade, men fick aldrig grepp och skrek och skrek. Jag provade alla knep som brukar funka när hon har svårt att ta bröstet (rapa, byta blöja, gunga henne, gunga bröstet, gå runt med henne först i famnen och sen i Björnen, spela vattenbruset i appen), men inget hjälpte, och jag blev mer och mer desperat. Jag lyste med ficklampan i mobilen för att se om hon verkade ha ont i munnen eller halsen, men det såg bra ut.
Till slut gav jag upp, satte mig i soffan, lade henne mellan mina bröst och gav henne nappen och googlade "bebis vägrar ta bröstet". Efter den obligatoriska Familjelivsträffen kom ett inlägg från Amningshjälpens blogg, där de bl.a. länkade till norska Ammehjelpen och en film om "å starte på nytt", som jag tittade på. Där sa de att man kan återaktivera nyföddreflexen att ta bröstet genom att lägga barnet hud mot hud mellan sina bröst, och det var ju just där Flora låg (dock påklädd), och när filmen var slut började hon söka efter bröstet och tog det! Halleluja! Så nu vet jag vad jag ska göra om hon strular igen.

Gott nytt år på er alla!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar