torsdag 12 december 2013

Lilly drar ifrån

Var på tvåmånaderskontroll med läkare på BVC idag. Lilly väger nu 4475 g och är nästan 56 cm lång, och drar ifrån Flora som bara väger 4050 g och är knappt 53 cm lång.
Läkaren tyckte Floras fontanell kändes helt okej, och så länge huvudet växer enligt sin kurva är det ingen fara.
Märkligt nog har båda våra tjejer, som i början bajsade minst tio gånger per dag, typ slutat bajsa - samtidigt! Ingen av dem har bajsat sen i söndags, och vi börjar bli oroliga, men vi fick veta idag att helammande barn kan hålla sig i tre veckor utan att det räknas som onormalt! Även om de bajsat ofta innan. Våra flickor får ju ersättning 1-2 gånger om dagen dock, men det ska inte vara någon fara ändå, tydligen. Vi ska testa att ge dem Babysemp med Bifidus mot förstoppning nu och se om det hjälper ändå - om vi hittar det i butik, det fanns inte där vi letade idag.
Antagligen relaterat till förstoppningen är att igår var det gula fläckar i kräkset en gång när Flora ammat. Jag ringde sjukvårdsupplysningen, som kopplade mig vidare till akuten på Huddinge, för det kan vara tecken på stopp i magen tydligen. Men sköterskan jag pratade med tyckte vi kunde avvakta eftersom hon mår bra, och återkomma om det händer igen - vilket det inte gjort än. Och läkaren idag kände på deras magar och sa att de var mjuka och fina.
Så nu ikväll oroar vi oss mest för min mamma som ramlat och brutit handleden på semester i USA och nu ikväll måste opereras under narkos. Känns lite läskigt faktiskt. Men kostnaden täcks åtminstone genom SOS International, vilket jag är helt fascinerad av - man har ju sett på tv hur otroligt dyrt det är med vård i USA. Men räknar med/hoppas på att allt ska gå bra, de verkar ju veta vad de håller på med i den amerikanska vården. Tror jag.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    En tvillingmamma till här :)
    Fick mina flickor i slutet på augusti (de var dock beräknade till 15/10). Intensivt minst sagt, men jag tycker det börjar vända nu.

    Semper har slutat tillverka Bifidus.. Se här: http://www.attflaskmata.se/2013/10/14/istallet-for-bifidus/

    Så trist att det ska vara så svårt att få information om ersättning. Att förlita sig på BVC är ju lite besvärligt, med tanke på att de uppenbarligen inte får/tar till sig informationen.

    SvaraRadera
  2. Aha, det förklarar ju saken... Vi köpte ett paket pulver på Apoteket idag, det fanns kvar (och de visste inte heller att det ska utgå). Får väl bunkra pulver om det visar sig funka bra.
    Tack för infon Sofie, och lycka till med dina tvillingar! Kul att du läser om oss! :)

    SvaraRadera