tisdag 31 december 2013

Nyårsskrik

Nyårsafton har väl varit sådär hittills. Båda tjejerna var gnälliga av och till på förmiddagen, och allt eskalerade runt ett när mamma åkt till sin väninna för att fira nyår och Christopher gått till tvättstugan. Kvar var jag med Alfred, Flora och Lilly. Lilly låg snällt bredvid mig i soffan, Flora låg vid mitt ena bröst och Alfred sprang runt och lekte. Sen släppte Flora taget och började skrika tröstlöst, och det spelade ingen roll vad jag gjorde; rapa, gunga i knät, hålla mot bröstet, stoppa in nappen - inget hjälpte. Lilly låg tyst en stund, men sen fick hon nog av gastandet bredvid och började hon också och vägrade hålla kvar nappen när jag petade tillbaka den. Då fick Alfred för sig att han ville titta på film, och vi försöker dra ner på filmtittandet eftersom det är det enda han vill göra nu för tiden (det första han säger när han vaknar är "titta tv" eller "titta film"), och när jag sa nej började han också tjuta. Jag klarade mig med lugnet i behåll i ungefär tio minuter, men sen trodde jag schöven mitt huvud skulle sprängas. Inget av barnen höll tyst i mer än ett par sekunder i taget (jo, Alfred tystnade förresten faktiskt när han suttit och lutat sig mot mig i sådär fem minuter), och Christopher var borta så läääänge. Men han kom in genom ytterdörren precis när jag ylade "Christopher koooom heeeeem nuuuuuuuu!!!" Precis då tystnade förstås alla barnen också. Tack för den, få gärna pappa att tro att mamma överdriver bara...
Sen stoppade vi ner tvillingarna i sina overaller i vagnarna - det är vår universallösning just nu, och hittills funkar det typ varje gång - och jag fick ta en välbehövlig (lååång) dusch efter att ha sunkat runt i fyra dagar utan att ha fått duscha.
Ska väl försöka ge mig själv lite egen tid nu ibland - i förra veckan rakade jag till och med benen för första gången på över tio veckor... Och idag testade jag ett hårspray som jag hittat som ska bleka håret en aning. I 41 år har jag envisats med att aldrig göra något fusk med min hårfärg, och otaliga är de gånger som folk blivit förvånade över att jag inte blonderat mig utan att jag faktiskt varit sådär ljus naturligt, men med åldern nu har det blivit lite mörkare (även om det solbleks bra på somrarna fortfarande), och just nu kände jag att jag inte har lust med en till vinter med mörka rötter ifall nu ett sånt där enkelt spray kan ge lite effekt. Eller ja, mörka och mörka rötter, allt är ju relativt, men mörka för mig då. Så nu sprayade jag det på underhåret och lite på rötterna mitt uppe på huvudet och det ska bli spännande att se om det funkar. Upptäckte nyss också att graviditeten visst har gett mitt hår en rödaktig ton här och var - vissa slingor ser rödlätta ut, och sån har jag aldrig sett ut förut.
Nu är Christopher och Alfred och köper potatis, som vi missat att den tagit slut och vi behöver det till nyårsmiddagen, och tjejerna sover, så jag ska blunda ett par minuter i soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar