onsdag 18 december 2013

Mångalen natt

Jag fick till en fin film på Lilly igår kväll också, som kommer upp så fort Vimeo processat klart den (vilket tar en stund när man inte har pluskonto) - så det är inte att jag favoriserar Flora... Det där känns som att det kommer bli nåt vi ständigt måste tänka på: rättvisan mellan tjejerna. Och Alfred också, för den delen.
Efter alla glada miner igår fick vi tyvärr en riktigt eländig natt - för Christopher den värsta hittills, för mig liknande många andra. Först på kvällen tänkte jag på att vi måste få tjejerna att lägga om sin dygnsrytm (hur man nu gör det?), för på dagarna kan de somna hur lätt som helst när som helst, men från klockan 22 är de pigga som små mörtar - av varierande humör. Och den där piggheten håller i sig till 02 om vi har tur, till runt 04 om vi har otur. Tyvärr har de ofta svårt att greppa bröstet sent på kvällarna också; jag antar att det är magarna som krånglar.
I natt hade jag Lilly mest, och hon somnade vid halv tre nån gång, men Christopher var uppe med Flora till halv fem. (Nånstans runt tvåtiden kom jag på att det var fullmåne, och det påverkade nog - Christopher fick kommentarer på Facebook från tre andra tvillingmammor att deras också tjorvade, och jag fick höra när jag lämnade Alfred att en av fröknarna inte sovit på två nätter.) Sen fick han sova lite halvhjärtat i en timme innan de vaknade på nytt - båda samtidigt den här gången, så jag fick försöka dubbelamma, tills Lilly vägrade mer, för hon är lite snorig och det blev jobbigt för henne. Vi har testat både koksaltdroppar och bröstmjölk, och jag tycker nog att bröstmjölken är effektivare, så jag får fortsätta med det.
Christopher fick sova några timmar nu på morgonen, och jag fick halvsova lite, för Lilly fortsatte vara sprattlig. Tack och lov sov Alfred hela natten, trots att han också brukar påverkas av fullmånen. Han kände kanske på sig att vi hade nog på våra tallrikar ändå. :)
Nu måste vi snart iväg och handla julmat, så vi kunde inte ligga kvar hela dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar