lördag 28 december 2013

Det här med sömn

Sömnen gick faktiskt riktigt bra i natt! För tjejerna i alla fall - själv har jag plötsligt fått jättesvårt att somna, jag tror att jag ligger och väntar på att bli väckt, vilket ju är totalt idiotiskt, men det var så ett tag med Alfred också. Jag kom i säng nånstans efter ett, men somnade inte förrän efter två, för Christopher satt uppe och grejade med nåt med tjejerna sovandes i varsin liggdel i vardagsrummet. Sen vaknade Lilly runt halv fem kanske, så jag fick amma henne och sen krånglade hon ett tag, så jag var mer eller mindre vaken tills Flora vaknade vid sex-sju nåt. Men att Flora sov så länge är helt galet! Hon åt senast vid halv elva (ersättning), så hon var utan mat i  runt åtta timmar! När man bara är två månader tycker jag att det känns lite för länge? Men hon har mått bra idag, så det borde väl inte vara någon fara. Men jag börjar tycka att hon är hemskt liten, jag tycker att Lilly börjar dra ifrån i växten ganska rejält, så jag undrar om vi kanske ska gå och väga dem på BVC nån gång innan vi har nästa tid den 8 januari.
Idag har de sovit större delen av dagen igen, för vi var ute på långpromenad och gick och fikade i Vinterviken, så de sov i sina vagnar i flera timmar, och nu på kvällen har Lilly varit helt hysteriskt ledsen, så det enda som har funkat har varit att vagga henne till sömns i BabyBjörnen. Så nu får vi väl se hur det går den här natten då... Sömn: lika spännande varje dag.
För min del känns det omöjligt att komma ikapp med sömnen. Även såna här nätter när tjejerna sover bra så sover jag för lite, och på dagarna är det så svårt att hinna vila; dels för att tjejerna inte alltid sover samtidigt, dels för att jag måste göra en massa saker. Nu har vi ändå besök av både min systerdotter Stella och min mamma, men mamma har brutit handleden och kan nästan inte göra nånting mer än att sitta med en tvilling på en kudde i knät, vilket såklart är till viss hjälp, men å andra sidan behöver hon en del hjälp av mig med andra saker. Stella hjälper till mycket med alla barnen, men det är ändå fullt upp för mig mest hela tiden känns det som. När jag skulle lägga mig ner i en kvart tidigare ikväll så kom först Christopher med Lilly som äntligen bajsat och skulle byta blöja i sovrummet där vi har skötbordet, sen kom Alfred och ville kramas, sen började Lilly skrika, så det blev ungefär två minuters vila, vilket inte direkt hann ta bort min huvudvärk. Men men. Det ger väl sig, som allt annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar