måndag 12 augusti 2013

Bra tillväxt!

Idag hade jag vanlig barnmorsketid och tillväxtultraljud direkt efter varann. Det började bra med att mitt järnvärde gått upp till 121! Jag hade aldrig kunnat tänka mig att det skulle gå upp nu (109 sist), med tanke på att jag inte ändrat några doseringar och att bebisarna växer, men då var det nog den där en kiwi om dagen som gjort susen ändå - jag nämnde det för barnmorskan Barbro som sa att det kan vara c-vitaminerna som gör att jag tar upp järnet bättre. Hur som helst känns det underbart att jag kan fortsätta som jag gör bara utan att behöva krångla med högre doser tabletter. Blodtrycket var också jättebra men blodsockret lite lågt för att jag inte ätit lunch.
Vi lyssnade på hjärtljuden också även fast jag skulle få ett ultraljud sen, bara för att det var lite kul, typ, och som vanligt låg Flora på ungefär 10 slag snabbare än Lilly, men det är tydligen inga konstigheter med det, och hänger inte ihop med storlekarna på dem. Däremot kom jag på när jag gått därifrån att vi glömde väga mig, vilket Barbro sagt att vi skulle göra, så jag berättade för undersköterskan Berit sen vad jag vägde igår så hon kunde skriva in det.
Det blev lite tid mellan så jag hann gå och slänga i mig en falafelrulle och så gick mamma och Alfred ut på en promenad istället (de var med hos barnmorskan).
Sen var det dags för ultraljudet, och jag var ju lite nervös för att Lilly inte skulle vuxit som hon skulle eftersom hon var så liten sist. Båda låg kvar som de gjorde när jag var på förlossningen förra veckan: på tvären med huvudena bredvid varandra på höger sida, men de bör ju kunna ha plats att vända sig i ett par veckor till, så vi får väl se. Det var samma läkare som för två veckor sen, Charlotta, och först var hon lite osäker på om de bytt plats, så att det inte var "den gamla ettan" (=Lilly) som låg underst längre, för hon tyckte inte att de var så olika stora, så tydligen kan de byta plats rätt rejält med varann. Men när hon började mäta trodde hon väl till slut ändå att det var ettan som låg underst fortfarande och tvåan överst. Men det som var fascinerande var att ettan, Lilly, nu bara låg på -2%! Och tvåan Flora på +10%. Underbart!
Charlotta sa att det låga förra resultatet kan ha berott på att hon mätt lite fel då eller nu, men sanningen bör ju i alla fall som sämst ligga nånstans mellan, så jag är jättenöjd! Lilly väger nästan 1300 g och Flora lite drygt 1400. Så nu hoppas jag bara att de fortsätter på sina kurvor så kommer det här nog bli så bra.
Båda låg med ansiktena neråt, så det var svårt att få några bra bilder på dem, men läkaren kämpade på en bra stund för att få nån bild eftersom Christopher inte kunde vara med idag, och till slut fick hon i alla fall fram en där man typ ser Lillys ansikte. Till vänster om det är några oklara delar av Floras kropp. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar