tisdag 27 augusti 2013

Ny barnmorska

Idag var vi för första gången efter semestern tillbaka på Liljeholmens MVC, och fick en ny barnmorska eftersom vår från i våras har slutat. Det var lite hattande fram och tillbaka innan, för först flyttade vår förra barnmorska över oss till Mia, men när jag bestämde mig för att stanna en extra vecka på västkusten och ringde för att boka om tiden pratade jag med just den här Mia, som sa att hon var ändå fullbokad nån månad framåt, så hon skulle ändå inte kunna fortsätta med mig, så hon skrev över mig till Lisa. Nu i morse fick jag ett meddelande om att Lisa var sjuk, så jag fick en ny tid en halvtimme senare till Jenny.
När det väl var vår tid kom både Jenny och Mia fram och hade tydligen bytt lite med varann, så nu ska vi få gå till Mia ändå, både idag och framöver. Och vad glad jag är över det! Mia visade sig vara hur gullig som helst, och känns verkligen bra.
Kort sammanfattning: blodtrycket var bra, järnvärdet var bra (eller okej i alla fall; 117), blodsockret var bra, hjärtljuden lät bra (Flora som vanligt ungefär 10 slag i minuten snabbare än Lilly). Och så pratade vi igenom lite allt möjligt för att hon skulle uppdateras. Typ så.
Nästa vecka har vi nästa tillväxtultraljud, och i nästnästa vecka ska vi till förlossningen på Huddinge för att planera förlossningen. Jag har funderat en del på om det är skillnad med tvillingfödslar, apropå krisen på förlossningsavdelningar i Stockholm och Skåne framför allt, där mängder av kvinnor hänvisas till andra sjukhus - är det likadant med tvillingfödslar? Det borde ju vara ännu svårare att klämma in en tvillingfödsel om det redan är överbelastat, men om man redan varit på sjukhuset och planerat inför en naturlig förlossning, skickar de ändå iväg en då? Får fråga det när vi kommer dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar