lördag 3 januari 2015

Ta bort eftermiddagsvilan - och en tand!

En kort uppdatering om sömnen igen: natten till idag sov vi allihop i stora sovrummet igen, och det var ungefär som en vanlig natt; inte usel, inte bra. Så idag har min yrsel gått ner till ungefär graviditetsyrslighetsnivå, och det är jag ju i alla fall van vid, typ. Nu på eftermiddagen har det plötsligt börjat molvärka i livmodertrakten, och det är ju lite konstigt. Det vore väl nåt om hormonspiralen inte funkar och jag blivit på smällen igen. Fast det ska ju inte kunna hända, och jag hoppas vid gud att den funkar som den ska. Några fler barn ska vi då rakt inte ha.
Jag hoppas det går över fort, för mens borde det heller inte vara eftersom jag fortfarande ammar så mycket - fast i och för sig, när jag tänker på saken fick jag nog tillbaka mensen när Alfred var runt 14 månader, trots att jag fortfarande ammade när jag inte var på jobbet. Så det kanske är det som gör lite ont ändå.
Nu ska jag försöka vila lite, men barnen ska inte få sova eftermiddag idag. De gånger vi försökt ta bort eftermiddagsvilan har de ju trott att nattläggningen bara varit en middagslur och vaknat efter en halvtimme och vägrat somna om, men vi ska försöka igen idag ändå - den där dygnsrytmen där de helst sover mellan 23 och 9-10 är ju visserligen rätt soft, men funkar väldigt dåligt med Alfreds förskoletider. Vi får helt enkelt försöka vara mer envisa med att inte låta dem gå upp om de vaknar ikväll, men vi får se hur det går. Jag tror att det kommer vara fullmåne i natt, och det brukar göra att de sover sämre. Hurra.
Och förresten, Lillys första framtand i överkäken (den högra) har äntligen brutit igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar