måndag 26 januari 2015

Klätterapor

Det är lite irriterande att man inte kan lägga upp filmer genom Bloggers mobilapp, för jag verkar vara fast i sängen med en orolig Flora som vägrar somna om och släppa ut mig. Jag filmade nämligen tjejerna tidigare ikväll när de klättrade - jag hade precis lyft ner Flora från en köksstol för sjuttielfte gången (fattar inte hur jag jämt kan glömma att lägga stolen ner när jag lämnar den - jag har åtminstone precis lärt mig komma ihåg att stänga toadörren helt när jag inte är där, för att minimera felaktigt användande av toaborsten...) och gick sen in i vardagsrummet och möttes av synen av tjejerna som hittat den perfekta lekstegen. Vi röjer ju som bekant inför plåtning imorgon, och har flyttat undan skrivaren som står på ett lågt extra soffbord i ett hörn. Mellan det bordet och soffan står ytterligare ett litet soffbord (jag vet... Men vi har ärvt båda två och gillar dem men har inte plats för dem i förrådet), och det är i perfekt mellanhöjd för att komma upp på soffans armstöd. Så de sprang helt lyckliga runt runt i ett varv av klättring och kullerbytta ner i soffan, och jag orkade bara inte ens försöka stoppa dem. Jag tänkte att de väl får köra tills nån slår sig (men vakta så de inte trillade från högsta höjden). 
Till slut slog Lilly sig lite när hon var på väg upp, och då passade jag på att ta Flora i farten också. 
Det här klättrandet alltså, det driver mig till vansinne. Det känns som att det vara är en tidsfråga tills nån slår sig rejält, för de har ju inget riskmedvetande än. Jag minns inte att Alfred var en sån klätterapa, men det verkar enligt tvillinggruppen vara extremt vanligt förekommande bland tvillingar. Jag vet inte, de kanske lär och triggar varann?
Jag ska försöka hinna lägga upp filmen imorgon, för den är rätt gullig ändå, men så länge blir det en annan gullig bild på när de hittade två av Alfreds solglasögon igår. Eller nej, det går inte heller, för ligga de bilder måste jag redigera i datorn för annars blir de för breda och går ut i högermenyn... Hmm, det får bli två stående istället. I-lands-bloggarproblem...
Lilly
Flora
Det var ändå nästan hopplöst att fota dem båda med glasögonen på sig, för så fort jag hjälpte den ena på med dem slet den andra av sina och ville ha hjälp att ta på dem igen. Och igen. Och igen. Knasbollar. 
Idag tog förresten Christopher med Florapå ett snabbt ärende och Lilly satt på bänken när jag lagade mat, och Alfred tittade på tv. Lilly slickade på potatisar och hjälpte mig hälla grädde i soppan och det var så enkelt med bara en unge att hålla reda på... När de andra kom hem igen rusade Lilly ut i hallen och kramade Flora, det var så gulligt! Det var nog länge sen de var ifrån varann nu tror jag. Och med andra ord ska de inte vara det oftare heller. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar