torsdag 26 november 2015

Nu börjar det bli jul här i vårt hus

Nu har vi börjat julpynta! Det här är mitt favoritjulpynt: en träjulkrubba som jag köpte på Åhléns för rätt många år sen - älskar den! I år gäller det att hålla den undan från små klåfingrar.
Och så har vi satt upp julstjärnor i alla fyra fönstren i matsalen och vardagsrummet - vi behöver fler julstjärnor för vi har så många fönster!
Eftersom vi åker på vår "för-jul" imorgon gjorde jag tre sorters julgodis redan idag också: chokladkola, knäck och "Bounty/Coco", alltså kokosgodis med choklad. Det kommer bli en nyttig december...
Just ja, när jag var och köpte sirap och choklad som jag behövde mer av till godiset, hände en liten grej. Jag kopierar min Facebook-status om det för enkelhetens skull:
"Vilken liten skyddad bubbla jag levt i, inser jag, när jag just sett typ mitt livs första sverigedumokrat IRL och blev helt skakig av att prata med honom. Var på ICA Nära och såg när jag lade upp mina varor på bandet att mannen framför mig har en SD-väska och pratar (lugnt och med trevligt tonfall) med kassören om att det de senaste månaderna kommit "som ett helt Västerås" till Sverige. Kände att jag inte kunde stå tyst och sa bara att vi inte klarar oss utan att det kommer nya människor till Sverige för vi är för många gamla och för få unga, och han hann inte riktigt få till något svar utom att det är extremt nu, och kassören flikade in att det är en svår situation. Sen gick jag, för jag pallade inte en längre diskussion, men är ändå lite stolt över att jag åtminstone sa något."
Orkar knappt ens tänka på vad som händer här med de nya nästan helt stängda gränserna, det är bara för fruktansvärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar