måndag 16 november 2015

Måndag och stor Alfred

Måndag idag igen då! Jag har varit hemma med tjejerna (och Christopher, men han har ju jobbat, även om han hade det lugnt idag), och gjort lite olika saker, bland annat "hoppa dansa" som är en favorit nu. Jag hade Flora på ryggen en stund, och det tyckte hon var roligt, och då ville Lilly förstås också prova, och hon tyckte det var helt fantastiskt kul! Annars är hon noga med att jag måste hoppa och klappa händerna när jag dansar med dem, för så gör hon, så då måste det vara rätt.
Alfred sa i morse att han inte ville gå till förskolan utan Lilly och Flora, men han glömde det efter en stund. Jag tänker att jag nog håller dem hemma på måndagar tills jag har lite mer jobb - just nu har jag inget jobb alls, men jag väntar ju på uppdrag från byrån jag träffade förra veckan, så snart kommer det, jag vet bara inte hur mycket än.
Han hade roligt på förskolan idag i alla fall, vår lille store pojke. Idag blev han lite extra stor, för idag kom nästa storlek på bilstol till honom med posten. Vi hyr bilstolar genom If, och beställde en ny till Alfred i förra veckan, för han sitter så oerhört trångt nu, så nu är det dags att vända honom framåt. Lite motvilligt, eftersom det är säkrare att åka bakåt, men vi har åtminstone lyckats hålla honom bakåtvänd nästan ett år längre än rekommendationen, så det är ju alltid något. Det blir först imorgon han får inviga stolen dock.
Han är så fin, vår Alfred: igår kväll när jag gick och lade mig låg han i vår säng, och han var hostig. Men varje gång han hostade höll han för munnen, fast han sov! Och när jag råkar knuffa till honom eller så (alltså inte i sängen när han sover) så säger han "Det gick bra tack". :) Plus att han säger till mig att han älskar mig flera gånger om dagen, och varierar beskrivningarna av hur mycket han älskar mig, den lille sötnosen. (Flora har börjat säga "Äka mamma" igen förresten, men Lilly envisas fortfarande med bara "Ninny äka momo".)
Härom dagen valde han kläder helt själv, och hittade en fluga som han ville ha - till t-shirt. :)
Vi håller på att försöka få Flora och Lilly att säga Alfred nu istället för Wawa, även om det visserligen är gulligt. Flora lyckas bra, hon säger "Alfii", men Lilly tycker det är svårare. Det blir mest Wawa även när vi frågar om hon kan säga "Al-fred", fast någon gång har också hon lyckats. Men än så länge är det Wawa som kommer naturligt.
Vi handlade lite mat tillsammans allihop när vi hämtat Alfred, för barnen gillar det - det är ju annars sånt som många familjer tycker är en mardröm, att ha med barnen till mataffären. Visst är det stökigt ibland, men det brukar funka rätt bra ändå. Lilly vill alltid med och "handla mååt!", så då får hon väl det då. Alfreds favorit är annars "AKEA". Jag vet inte om det mest är korven han vill åt kanske, men han vill ofta åka till IKEA. Det är bra, jag har lyckats få barnen att gilla samma saker som jag. :) 
Tjejerna åkte lite "båt" idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar