tisdag 3 november 2015

Drömmar

I morse när vi gick upp berättade Alfred att han drömt att vi var i ett slott, "hela familjen, och mormor och Stella och moster Fina!" Och så lät han alldeles jätteglad och lade till:
- Så då fick jag träffa henne!
Jag frågade: - Var hon snäll?
Alfred: - Jaa, jättesnäll!
Så härligt! Vi har pratat en del om henne de senaste dagarna, och Alfred har haft en massa funderingar om döden, vilket det verkar som att många har runt femårsåldern, så jag tyckte det var så fint att han fick "träffa" Fina i en dröm.
Sen sa han:
- Barn drömmer mer än vuxna.
Jag sa att ja, det stämmer nog, och undrade om han lärt sig det på förskolan, men han sa att det hade han läst i en bok, och då kom jag ihåg att jag också kände igen det från en frågor- och svar-bok vi läste i somras. Vilket minne han har, ungen!
Jag hade en riktigt pissig natt inatt, då Lilly vaknade just när jag skulle lägga mig vid midnatt, sen vaknade Alfred och skulle upp och kissa, och när jag just somnat vid ett dök Flora upp. Då lade jag mig inne hos Flora och Lilly eftersom Alfred stannat inne hos oss, och sen låg jag inklämd mellan tjejerna och Flora låg och pillade på min örsnibb (hon har börjat med det efter att jag börjat gömma brösten) tills jag tvingade henne att sluta klockan tre, eftersom ingen av oss kunde sova ordentligt. Och kvart över sju ringde klockan. Men sen fick jag en lyxig dag: mamma kom vid 12 och bjöd på smørrebrød till lunch och ställde sig sen och strök vår jättehög med tvätt medan jag fick ligga i soffan och bara hålla henne sällskap och vila tills det var dags att hämta barnen. Det är helt fantastiskt att ha henne så nära, hon har bara 20 minuter med bilen från dörr till dörr. Tjejerna har tjatat om att hon ska komma i flera dagar, så det är bra att det är lätt för henne att ta sig hit.
När jag skrivit såhär långt vaknade Flora och är helt knäckt och kan inte somna om, så nu fick hon komma upp medan jag publicerar det här och borstar tänderna, sen är det bara att bita ihop inför en kass natt till. Tror hon håller på att bli förkyld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar