onsdag 29 juli 2015

Resa preliminärbokad

Alfred har börjat rita blommor! Lååånga blommor!
Och så har vi idag, efter mormors förslag, infört en bok med guldstjärnor till Alfred. I förrgår när Alfred åt bra vid middagen så sa min mamma att han borde få en guldstjärna för det, och sen har hon fortsatt prata om det för att få honom att äta bättre. Så idag hade han samlat på sig fem teoretiska guldstjärnor, så när vi var inne i stan fick han välja en liten bok och så köpte vi stjärnor och satte i. Vi köpte silverstjärnor också, som han ska få när han plockar undan leksaker själv. Planen är att han ska få någon form av belöning när han uppnått ett visst antal stjärnor, men vad vet vi inte än. Han är i alla fall mycket peppad än så länge!
När vi var i stan idag så preliminärbokade vi en charterresa i höst! Vi har pratat om det jättelänge - eller jag har åtminstone, Christopher har mest haft ångest över att behöva vara borta från jobbet, eftersom han frilansar, men efter att jag hotat med att göra slut om vi inte åker på en sabla resa nån gång (vi har bara varit på en enda resa längre bort än Danmark sen vi blev ihop för 7,5 år sedan, för att vi typ alltid haft ont om pengar och/eller tid) och sen tvingat honom att fråga på jobbet om de skulle typ gå i konkurs om han var borta i någon vecka, och alla svarade direkt "Klart du ska åka på semester! Ååååk!" - och nu började det brinna i knutarna att få ihop något innan tjejerna fyller 2 och blir dyra. Jag har letat på internet tills jag blivit yr i huvudet av att få ihop priser, datum och lediga rum för alla oss, och sen sa mamma att vi bara borde åka in till Resia istället, för hon har fått flera resor billigare där än hon hittat själv på internet för att de förhandlar sig till bra deals. Vi hade liksom rätt många olika kriterier att förhålla oss till, och jag fick inte ihop något bra själv: på uppmaning av Alfreds f.d. förskollärare hade vi bestämt att barnen ska få gå på förskola i minst en månad innan vi drar iväg dem, för annars blir det för kort tid efter inskolningen, men vi måste vara hemma senast den 21:a och kan inte åka för tidigt heller, för jag hade lovat att bjuda med mamma och hon är på en annan resa runt månadsskiftet.
Så igår åkte vi till Resia, och kvinnan som hjälpte oss hittade en resa till Kreta, två veckor med all inclusive, 3-17 oktober som vi åkte hem och funderade på. När vi kollade bilder tittade vi runt lite till och åkte tillbaka idag och bad henne kolla på ett par hotell till, och ett av dem tyckte hon faktiskt skulle passa oss bättre, så nu har vi preliminärbokat! Så roligt! Det blir i och för sig mycket dyrare än jag hoppats på, men det får det vara värt efter den här skitsommaren. Vi kommer åka den 3:e, och mamma kommer den andra veckan och så åker vi hem tillsammans, och alltihop kommer gå på 39 000:-.
Men nu när vi gick med vinst på lägenheten så tycker vi att vi kan unna oss en bra resa, trots att mer pengar än vi hoppats har runnit iväg på huset redan. Fast ni ser ju att jag har lite ångest över vad det kostar... Shit alltså för att åka på semester när Flora och Lilly blir över 2 och börjar kosta mer!
Jag läste nånstans att bara att se fram emot en planerad resa ökar välbefinnandet hos människor, så jag får hoppas att det uppväger pengaångesten. :) Och att Christopher ska få åka på sitt livs första charterresa vid 33 års ålder är väl också värt mycket!

1. Kreta är jätte bra när man reser med barn. Vi var där 2 veckor 2011 precis innan Theo blev 2 år och Thor var nyfödd. Lagom lång flygresa och väldigt barnvänlig ö. Många härliga restauranger som har lekplats och barnunderhållning, toppen för oss vuxna som kunde äta i lugn o ro. ;)
    Vi åkte i början av september och det var inte för varmt, vilket var bra, någon regnskur kom också. 2 veckor är ju ganska lång tid för sol o bad så vi hyrde bil och såg oss omkring på ön och det rekommenderas varmt! Chania är också supermysig stad att strosa omkring i, fungerar bra med barnvagn.
    Lärde oss dock när vi var i Turkiet förra året att barnen är jätte nöjda med att bara vara i poolen dag ut och dag in - haha. Ha en härlig semester!
    Kram Åsa Andergrand

1. Skönt att höra! Jag tänkte också att flygresan dit är lagom lång, Kanarieöarna kanske är varmare, men för lång resa. Hyra bil ger vi oss inte på eftersom vi måste ha tre barnstolar... Men vi har nästan gångavstånd in till Chania (plus att det ska gå bussar hela tiden), så dit tänkte vi ta oss åtminstone. Men jag räknar med att vi lär få sitta och gräva i sanden största delen av tiden. :)
      Åh Åsa, jag måste ju fråga dig en tandläkarfråga! Tjejerna får bara en pyttedutt tandkräm, men när ska man öka på det lite? Jag har bara sett lillfingernagel-jämförelsen för mängd men jag har inte sett något om hur länge man ska ha så lite? Hjälp!