onsdag 22 juli 2015

21 månader idag

Idag alltså, 21 månader! Bara ungefär en månad kvar av min föräldraledighet (beroende på när vi får förskoleplatser förstås, börjar kännas lite väl tight nu att vi inte fått nya platserbjudanden än...).
Vad fort det har gått sedan jag skrev det här: 

Och sen för ett år sen såg det ut såhär:

Vi har ju faktiskt fått lite bättre ordning på sovandet nu, även om det lätt blir lite sent såhär på sommarlovet, men före tio brukar de åtminstone sova alla tre och vi får egentid på kvällarna - oerhört lyxigt!
Idag var det soligt och fint men väldigt blåsigt, och vi gjorde en liten utflykt (tillsammans med Agnes) till Espeviksstranden, som ligger 5-10 minuters promenad bort. Det är en sandstrand med långgrunt vatten, så barnen fick gräva i sanden. Flora var modigast på att bada igen - hon ville inte doppa hela sig, men hon följde med mig ut en bra bit och doppade benen och plaskade med händerna. Lilly kände gärna på vattnet, men höll sig i vattenbrynet.


Efter att tjejerna hade sovit åkte vi till glasstället Tre Toppar i Träslövsläge, ett ställe vi åker till minst en gång varje sommar. Det var galet lång kö, men barnen var så duktiga och väntade snällt, och sen fick de varsin glassbägare och åt själva.
Flora och Lilly hade på sig kläderna de fick från Sandra igår och var så söta, så några fina 21-månadersfoton blev det på dem.
Strax efter jag tagit de här fotona ramlade Flora och bet sig i läppen så det blödde supermycket - igen. De senaste veckorna har hon bitit sig i läpparna så många gånger när hon ramlat, den lilla stackaren!
Jag brukar ju berätta lite om deras utveckling i månadsinläggen, men det känns som att jag fick med det mesta härom dagen, så det blir inte så mycket mer idag. De pratar och lyssnar och förstår, och blir bättre och bättre på att ta hänsyn till varann, och de är helt underbara.
Apropå att min föräldraledighet snart är slut så fortsätter jag engagera mig i #tvillingupproret (som faktiskt har fått uppmärksamhet i ganska många tidningar nu; jag har sett artiklar i Expressen, Metro och några lokaltidningar samt ett inslag på P1 och en video på Aftonbladet tv än så länge). Inget kommer ju förstås hända under den närmsta månaden, så jag måste ju lämna ifrån mig mina små loppor till förskolan snart, men tänk vad härligt det hade varit om jag hade kunnat få vara hemma med dem i de 300 dagar till som de borde ha rätt till!
Jag lade nyss upp en status på Facebook med den näst sista bilden här ovan:
"Idag blir de här två ljuvliga små ungarna 21 månader!
Men enligt föräldraförsäkringen är den ena av dem bara värd 37,5% så mycket som den andra. Så jag tänkte mig att vi tar och betalar 37,5% av förskoleavgiften, matkostnader och framtida skatt för henne, så blir det rätt va? ‪#‎tvillingupproret‬"
Eller hur? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar